فاروس logo

روش مطالعه زمین شناسی کنکور

روش مطالعه زمین شناسی کنکور

روش مطالعه زمین شناسی کنکور

روش مطالعه زمین شناسی کنکور

روش مطالعه زمین شناسی کنکور چگونه است؟ هر درس عمومی و تخصصی برای مطالعه روش ‌ها و شیوه های خاص خود را دارد. به عنوان مثال درس دین و زندگی ماهیت حفظی دارد و روش ‌های خاص خود را برای مطالعه دارد.

از طرف دیگر، درس ریاضی ماهیت یاد گرفتنی دارد و داوطلبان باید مباحث و مفاهیم آن را یاد بگیرند. بنابراین دانستن ماهیت هر درس و برنامه‌ ریزی برای مطالعه آن از اهمیت بالایی جهت موفقیت در کنکور برخوردار است.

یکی از درس‌ های گروه تجربی که معمولا زیاد مورد توجه داوطلبان قرار نمی‌گیرد، درس زمین شناسی است. روش مطالعه زمین شناسی کنکور نیز متفاوت است و داوطلبان باید هنگام مطالعه این درس نکاتی را مد نظر داشته باشند.

ما تصمیم گرفتیم در این مقاله فاروس طاها به بررسی روش مطالعه زمین شناسی کنکور بپردازیم. همچنین، راه‌ های مفیدی را برای مطالعه آن در اختیار داوطلبان قرار دهیم.

پزشکی، دندان پزشکی، قبولی داروسازی با روش 24 گام VIP تنها روش تضمینی کشور، جهت خلاصه طرح کلیک کنید.

سؤالات زمین شناسی در کنکور سراسری

درس زمین شناسی برای زیرگروه ‌های مختلف گروه تجربی ضرایب مختلفی دارد و داوطلبان قبل از مطالعه این درس باید به ضریب آن در زیرگروه مورد نظر خود دقت کنند. درس زمین شناسی اولین درس در دفترچه تخصصی برای داوطلبان گروه تجربی است.

این درس در کنکور سراسری دارای 25 سوال است و داوطلبان باید در مدت زمان 20 دقیقه به سوالات این درس پاسخ دهند. بنابراین داوطلبان برای پاسخگویی به هر سوال تنها 48 ثانیه زمان نیاز دارند. سوالات این درس از زمین شناسی پایه یازدهم طراحی می‌ شود و در اختیار داوطلبان قرار می‌ گیرد.

همچنین، زمین شناسی کنکور تجربی جز درس هایی است که میانگین درصد اکتسابی کل داوطلبان بسیار پایین است و تقریبا از 500 هزار داوطلب حدود 8 هزار نفر این درس را بالای 20 درصد می زنند.

البته کم بودن میانگین درصد به دلیل سخت بودن آن نیست. بلکه بسیاری از داوطلبان وقت زیادی را صرف مطالعه درس زمین شناسی نمی‌کنند. زیرا اکثر داوطلبان رشته‌ های زیرگروه یک کنکور تجربی را مثل پزشکی و دندانپزشکی مدنظر دارند. که برای قبولی در این رشته‌ ها درصد زمین شناسی تاثیر زیادی ندارد.

روش صحیح مطالعه زمین شناسی تجربی (تست زنی)

برای تسلط در درس زمین شناسی فقط مطالعه کردن کتب درسی کافی نیست. بلکه باید تست هم بزنید. تست زنی اصول خاص خودش را دارد و باید به مرور زمان با حل تست‌های متنوع، تیپ بندی سوالات را بشناسید و با دیدن یک تست بلافاصله راه حل را پیدا کنید.

پس از مطالعه کتاب درسی، درسنامه‌ های کتاب کمک آموزشی یا جزوه مدرسه و استاد، باید تست‌ های آموزشی را حل کنید. این تست ‌ها فقط جنبه یادگیری دارند تا بتوانید نکات بیش تری را از داخل تست پیدا کنید.

زمان حل تست آموزشی پس از مطالعه است. و هر نکته جدیدی را که به آن برخوردید، حتما در حاشیه کتاب یا جزوه خود یادداشت کنید. دقت داشته باشید که مجموعه تستی که برای تمرین کردن انتخاب می‌کنید باید جامع باشد. تا تمام جزئیات یک مبحث خاص را پوشش دهد.

پس از تست آموزشی، بهتر است تست ‌های زمان دار نیز حل کنید. تا به مرور بتوانید مدیریت زمان در حل تست این درس را نیز به دست آورید. و در جلسه کنکور سریع تر پاسخگوی سوالات باشید تا زمان بیش تری را برای دروس پراهمیت ‌تر ذخیره کنید.

وضعیت پاسخگویی داوطلبان تجربی به سوالات زمین شناسی

قبل از اینکه به سراغ روش مطالعه زمین شناسی کنکور برویم. بهتر است با وضعیت پاسخگویی داوطلبان تجربی به سوالات زمین شناسی آشنا شویم. همان طور که قبلا اشاره کردیم درس زمین شناسی تنها برای داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های زیرگروه 3 هستند اهمیت دارد.

زمانی که آمار را بررسی می‌کنیم با نتایج قابل قبولی رو به‌ رو نمی ‌شویم. هیچ داوطلبی در کنکور سراسری 1400 نتوانسته است برای این درس یک نمره 100 درصدی کسب کند.

زمانی‌ که به سراغ نمره ‌های دیگر می‌رویم با آمار خیره کننده‌ای رو به‌ رو نمی ‌شویم. تنها 2 داوطلب در کنکور سراسری 1400 توانستند یک نمره 90 الی 100 درصدی برای درس زمین شناسی کسب کنند.

با توجه به اهمیت این درس برای قبولی داروسازی آمار این درس بسیار پایین است. در ادامه بررسی به سراغ نمرات مابین 80 الی 90 درصد می‌ رویم. تنها 2 داوطلب در کنکور دارای یک نمره 80 الی 90 درصدی هستند.

قبولی در پزشکی، دندان پزشکی، قبولی داروسازی با روش 24 گام VIP تنها روش تضمینی کشور، جهت خلاصه طرح کلیک کنید.

روش مطالعه زمین شناسی رتبه های برتر

درس زمین شناسی در مقایسه با سایر درس ‌های گروه تجربی آسان ‌تر است. داوطلبان می‌توانند با مطالعه و برنامه ‌ریزی دقیق به سوالات این درس به راحتی پاسخ دهند.

از آنجایی که بسیاری از داوطلبان به سوالات این درس پاسخ نمی‌دهند اگر شما بتوانید به سوالات این درس پاسخ دهید رتبه نهایی شما افزایش پیدا می‌کند، اما سوال مهمی در این میان وجود دارد، روش مطالعه زمین شناسی کنکور چگونه است؟ ما در این مطلب به این سوال بر اساس روش‌ های رتبه‌ های برتر کنکور پاسخ می‌دهیم:

   


  

1. مطالعه کتاب درسی به صورت روزنامه‌ وار

اولین و مهم ‌ترین نکته در مورد روش مطالعه زمین شناسی کنکور، آشنایی با ماهیت این درس است. درس زمین شناسی ماهیت فراری دارد.

این بدین معنی است که اگر مطالعه درستی انجام نشود داوطلبان مفاهیم را به راحتی فراموش می‌کنند. اولین قدم در روش مطالعه زمین شناسی کنکور خواندن یک درس به صورت روزنامه‌‎وار است. اگر می‌خواهید عملکرد مناسبی در این درس داشته باشید باید هر درس را به صورت جداگانه مطالعه کنید.

2. یادگیری مطالب به صورت دقیق

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم درس زمین شناسی یک درس فرار است. بنابراین داوطلبان باید با دقت زیادی مفاهیم درسی را مطالعه کنند.

دومین روش مطالعه زمین شناسی کنکور مطالعه دقیق این درس است. زمانی که یک پاراگراف را مطالعه می‌کنید معانی دقیق آن را متوجه شوید. مفاهیم را به خودتان توضیح دهید و جنبه‌ های مختلف آن را بررسی کنید. اگر به دنبال کسب یک نمره مناسب در کنکور سراسری برای این درس هستید مطالب را با دقت زیادی مطالعه کنید.

3. مطالعه شکل‌ ها، جدول ‌ها و نقشه ‌ها

یکی از مهم ‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید مطالعه شکل‌ ها، جدول‌ ها و نقشه‌ ها در درس زمین شناسی کنکور است. این موارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند و سوالات زیادی از این مباحث برای داوطلبان در کنکور سراسری مطرح می‌شوند. اما روش مطالعه شکل ‌ها و نقشه‌ ها به چه صورتی است.

برای اینکه بتوانید این بخش ‌ها را به خوبی یاد بگیرید باید از حاشیه نویسی استفاده کنید. این بدین معنی است که بعد از مطالعه هر شکل باید در کتاب خود نکات مهم را یادداشت کنید. نکاتی که فکر می‌کنید از اهمیت زیادی برخوردار هستند را یادداشت کنید. در مرحله بعدی هر شکل و نقشه را به خوبی تحلیل کنید و خلاصه‌ای از مهم‌ ترین نکات آن را بنویسید.

4. انجام خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یکی از مهم‌ ترین روش‌های یادگیری درس زمین شناسی است. داوطلبان می‌توانند با نوشتن خلاصه هر بخش کار خود را برای مرور راحت ‌تر کنند. شما باید هر بخشی را که مطالعه می‌کنید خلاصه آن را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید.

خلاصه نویسی روش ‌های خاص خود را دارد! شما باید در ابتدا متن کتاب درسی را به خوبی متوجه شوید. سپس از همان بخش هر آنچه را که متوجه می‌شوید را به صورت حفظی برای خود تکرار کنید. شما باید در مرحله بعدی هر آنچه را که به صورتی حفظی مطالعه کردید در دفتر خود یادداشت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیش تر و ارتباط با مشاوران فاروس طاها با این شماره ☎️تلفن: 09120981385 ☎️ تماس بگیرید.

پزشکی، قبولی در دندان پزشکی، قبولی داروسازی با روش 24 گام VIP تنها روش تضمینی کشور، جهت خلاصه طرح کلیک کنید.

برچسب ها