فاروس logo

کسب آمادگی لازم برای آزمون دکتری

کسب آمادگی لازم برای آزمون دکتری

کسب آمادگی لازم برای آزمون دکتری

 کسب آمادگی لازم برای آزمون دکتری

  

هر ساله داوطلبان زیادی در آزمون دکتری شرکت می کنند. زمان آزمون دکتری معمولاً در اسفندماه است. ثبت نام نیز عموماً در آذرماه صورت می گیرد. در این مقاله فاروس طاها قصد داریم مسیر موفقیت و کسب آمادگی برای آزمون دکتری را برای شما بیان کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

  

  

برنامه ریزی آزمون دکتری سراسری

 

داوطلبان دکتری دانشگاه های سراسری می توانند با داشتن یک برنامه ریزی دقیق، اصولی و منظم در آزمون دکتری تراز خوبی کسب کنند. همچنین، با قدرت، در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری حاضر شده. و نمره این قسمت را نیز کسب کنند. و در نهایت در دانشگاه دلخواه خود پذیرفته شوند. پذیرش نهایی در آزمون دکتری ملزم به گذر از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه می باشد. که بنابر دفترچه ثبت نام تاثیر هر یک از قسمت ها 50 درصد از سهم کلی آزمون است. در نتیجه، تلاش و برنامه ریزی برای کسب نمره و حدنصاب لازم در هر دو قسمت آزمون الزامی است. و اگر برای هر دو قسمت برنامه ریزی نشود، شانس قبولی در آزمون بسیار کاهش می یابد.

  

 تعیین هدف در برنامه ریزی آزمون دکتری سراسری

 

داشتن هدف و انگیزه در برنامه ریزی آزمون دکتری از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه هدف داوطلب بزرگ تر باشد، تلاش و اشتیاق درس خواندن او چند برابر می شود. از این رو، توصیه می کنیم قبل از هر چیز هدف خود را تعیین کنید. بعضی اهداف کوتاه مدت و بعضی اهداف بلند مدت اند. بلند مدت ترین هدف از برنامه ریزی، کسب رتبه و تراز خوب و همچنین، آماده کردن رزومه برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری سراسری است.

 

 به علاوه، تالیف مقالات بین المللی و پژوهشی، تالیف کتاب، ارائه مقاله در کنفرانس ها ، مطالعه در مورد موضوع پایان نامه خود و تقویت زبان انگلیسی از اهداف کوتاه مدت در برنامه ریزی این کنکور است. برای مشخص کردن هدف های خود باید به فاکتور های علاقه، هزینه، مسافت، هیئت علمی و کیفیت دانشگاه مورد نظر توجه کنید. در نتیجه هر داوطلب با تعیین این اهداف می تواند برنامه ریزی دقیق را برای شرکت در آزمون دکتری انجام دهد. تعیین هدف می تواند روش مطالعه داوطلبان را تا حدودی مشخص کند. روش مطالعه به این معنا است که هر داوطلب با توجه به هدف و میزان دانش خود در زمینه رشته امتحانی و وضعیت اشتغالش چقدر نیاز به مطالعه منابع دارد.

  

  

زمان ثبت نام و برگزاری کنکور دکتری

  

طی سال های اخیر، زمان ثبت نام آزمون دکتری در آذرماه بوده است. دفترچه ثبت نام کنکور نیز چند روز پیش از ثبت نام از طریق سازمان سنجش منتشر خواهد شد. با توجه به این که آزمون دکتری سراسری و آزاد به صورت یکپارچه برگزار می شود. لازم است همه داوطلبان کنکور دکتری سراسری و آزاد در موعد مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و ثبت نام کنند. نیازی به ثبت نام جداگانه برای داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد نیست. چرا که همه داوطلبان به طور همزمان داوطلب دانشگاه سراسری و آزاد محسوب می شوند.

 

زمان برگزاری آزمون دکتری >>> اصولاً همانند سال های گذشته در اسفند ماه خواهد بود. بنابراین، اگر می خواهید برای شرکت در این کنکور برنامه ریزی کنید، می توانید برنامه خود را تا اوایل اسفند ماه تدوین کنید. که در ادامه، بیش تر در این باره یعنی زمان آغاز برنامه ریزی توضیح خواهیم داد.

  

زمان آغاز برنامه ریزی آزمون دکتری سراسری

 

حدودا 6 ماه تا زمان برگزاری آزمون دکتری فرصت باقی است. و این مدت زمان برای کسب تراز و رتبه مطلوب می تواند کافی باشد. سازمان سنجش طی اطلاعیه ای ضرایب دروس امتحانی را اعلام کرده است. بنابراین، این روزها بهترین زمان برای شروع مطالعه برای داوطلبانی است که قصد شرکت در این آزمون را دارند. و هنوز مطالعه خود را شروع نکرده اند. با این وجود، داوطلبان باید در این بازه زمانی از برنامه ریزی دقیقی پیروی کنند تا بتوانند نتیجه دلخواه خود را کسب کنند.

  

تعیین هدف در برنامه ریزی آزمون دکتری

 

اولین گام برای شروع مسیر موفقیت در آزمون دکتری تعیین هدف‌ است. پیش از هرگونه اقدامی در جهت آمادگی این آزمون زمانی را به فکر کردن درباره هدف خود اختصاص دهید. داشتن یک هدف مشخص و ثابت به شما کمک می کند. در طول مسیر آمادگی انگیزه خود را حفظ کنید. هدف خود را با توجه به علاقمندی به موضوعی که می خواهید در آن متخصص شوید، کیفیت دانشگاه، هیئت علمی، شهریه و مسافت تعیین کنید. حتما به طور دقیق تعیین کنید که دوست دارید در چه رشته ای، کدام گرایش و چه دانشگاهی، دوره دکتری خود را بگذرانید.

 

با داشتن یک هدف دقیق در ذهن می توانید برنامه ریزی دقیقی را هم برای دستیابی به آن هدف انجام دهید. فراموش نکنید که پس از قبولی در آزمون کتبی، باید برای مصاحبه دکتری نیز حاضر شوید. آماده کردن رزومه برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری، تالیف مقالات بین المللی و پژوهشی، تالیف کتاب، ارائه مقاله در کنفرانس ها، مطالعه در مورد موضوع پایان نامه خود و تقویت زبان انگلیسی. از جمله کارهایی است که باید برای آن ها هدف گذاری و برنامه ریزی کنید.

  

برنامه ریزی آزمون دکتری با مطالعه اثربخش و تمرین تست زنی

 

دکتری >>> بالاترین مدرک تحصیلی است. که برای به دست آوردن این مدرک لازم است فرد متقاضی ابتدا در آزمون کتبی شرکت نماید. موفقیت در آزمون کتبی و کسب تراز بالا به شیوه مطالعه شما و راهبردتان برای پاسخگویی به سوالات، بستگی دارد. در ادامه توصیه هایی برای یک برنامه ریزی اصولی جهت قبولی در این آزمون ارائه شده است:

 

  

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات مهم و مفیدی را درارتباط با موضوع آزمون دکتری در اختیار شما عزیران متقاضی قرا دهیم. با این وجود، اگر هنوز ابهامات و سوالاتی در این زمینه، برای شما وجود دارد. با موسسه فاروس طاها تماس بگیرید. تا مشاورین باتجربه ما به بهترین شکل شما را راهنمایی کنند.

  


 

☎ شماره تماس موسسه فاروس طاها = 09120981385

  

سوالات متداول

  


✔️ بهترین زمان جمع بندی مطالب پیش از آزمون دکتری چه زمانی است؟


توصیه می شود جمع بندی مطالب و بررسی سوالات آزمون های سال های قبل به دو ماه پایانی باقی مانده به آزمون دکتری موکول شود.


✔️ موثرترین روش مرور درس های آزمون دکتری چیست؟


برای این که زمان مرور درس ها را بهینه سازی کنید. هنگام مطالعه، موضوعات مهم و فرمول ها را خلاصه نویسی کنید.


✔️ زمانبندی مطالعه برای آزمون دکتری چگونه انجام می شود؟


داوطلبان باید طبق یک برنامه ریزی دقیق، ساعات شبانه روز خود را با در نظر گرفتن مشغله های زندگی تقسیم بندی کنند. و به مطالعه صحیح بپردازند.

برچسب ها