فاروس logo

تفاوت دروس تخصصی رشته تجربی و درس تخصصی رشته ریاضی

تفاوت دروس تخصصی رشته تجربی و درس تخصصی رشته ریاضی

تفاوت دروس تخصصی رشته تجربی و درس تخصصی رشته ریاضی

تفاوت دروس تخصصی رشته تجربی و درس تخصصی رشته ریاضی

 

 

دروس تخصصی رشته تجربی و ریاضی چقدر با یکدیگر تفاوت دارد؟ رشته تجربی و رشته ریاضی دو تا از پر متقاضی ترین رشته های دبیرستان است. گاهی ممکن است این مسئله برای دانش آموز پیش بیاید که در کدام رشته تحصیل کنیم؟ این موضوع را باید با توجه به هدایت تحصیلی پایه نهم و همچنین علاقه انجام دهید.

 

رشته های پر طرفدار کنکور تجربی و ریاضی از جمله رشته های پر درآمد این رشته ها نیز هستند. معرفی رشته های دانشگاهی این دو گروه به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را در پایه نهم داشته باشید. همین طور اگر برای کنکور سراسری برنامه ریزی می کنید و آماده می شوید، بهتر است به خوبی از رشته ای که قصد تحصیل در آن رشته را دارید با خبر شوید.

 

دروس تخصصی رشته ریاضی

 

 

تفاوت دروس تجربی و ریاضی >>دروس تخصصی رشته ریاضی شامل موارد بالا می شود. در کنکور نیز از همین دروس متوسطه سه سال آخر سوال مطرح می شود. دروس عمومی رشته ریاضی با دروس عمومی رشته تجربی یکسان است. البته در برخی از دروس تخصصی مانند فیزیک نیز تشابه های زیادی میان رشته تجربی و ریاضی وجود دارد آیا توانایی لازم برای تحصیل در رشته ریاضی را دارم؟ برای پاسخ به این سوال باید به کارنامه خود نگاه کنید. آیا به درس ریاضی علاقه دارید؟ برخی از آزمون های شخصیت شناسی می تواند در پیدا کردن علاقه به کمک شما بیاید.

 

دروس تخصصی رشته تجربی

 

 

کتب تخصصی سه سال دبیرستان شامل موارد بالا می شود. این کتب منبع طرح سوالات کنکور است. بنابراین اگر قصد تحصیل در رشته تجربی را دارید، باید در متوسطه دوم به این کتب مسلط شوید.

 

بازار کار رشته ریاضی

 

تفاوت دروس تجربی و ریاضی >> شاید در ابتدای کار تشابه های زیادی بین دو رشته ریاضی و تجربی وجود داشته باشد اما بازار کار این دو رشته کاملا متفاوت است. رشته های مهندسی در رسته گروه شغلی رشته ریاضی قرار دارند و از درآمد ترین رشته های ریاضی به شمار می روند. برخی از مهندسی هایی که بازار کار مناسبی در ایران دارند را بشناسید:

 

مهندسی نرم افزار

 

مهندسی کامپیوتر دنیای بزرگ در حال پیشرفتی است که با وارد شدن به آن می توانید جایگاه مناسبی در بازار کار پیدا کنید. یکی از مزایای این رشته آن است که می توانید محیط کاری و نوع آن را خود مشخص کنید. این رشته احتیاج به دانش فراوان در زمینه طراحی نرم افزار و طراحی سایت دارد. همچنین درآمد مناسبی دارد اما کاملا مهارت محور است.

 

مهندسی صنایع

 

مهندسی صنایع از جمله رشته هایی است که بازار کار آن با رونق اقتصادی رونق می گیرد چرا که به کمک مدیران و صاحبان کسب و کار میاید. مهندسی صنایع به طراحی، پیاده سازی و بهبود سیستم‌های یکپارچه‌ای از انسان، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی می پردازد. اگر در این زمینه تخصص داشته باشید به خوبی می دانید که یک مهندس صنایع با بهره گیری از اصول مناسب می تواند انرژی و پول و سرمایه های کسب و کار را مدیریت کند.

 

مهندسی برق

 

مهندس برق در مقیاس کوچک به ساخت لوازم کوچک تر برقی و در مقیاس بزرگ تر به مدیرت برق کشی ساختمان ها و برق شهری می پردازد. کسانی که در این رشته تحصیل می کنند می توانند به استخدام ارگان های خصوصی یا دولتی در بیایند. این رشته به دلیل اهمیت آن بازار کار ثابتی دارد اما سرعت رشد آن کمتر است.

 

مهندسی عمران

 

برای مهندسی عمران بازار کار بسیاری وجود دارد. از زمینه های شعلی مهندسی عمران می توان به ساخت سازه ها و ساخت و ساز های شهری اشاره کرد. برای کار در این حوزه باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید. برای کار در مزاکز دولتی اگر فوق لیسانس و یا حتی دکترا بگیرید راحت تر می توانید در این حوضه مشغول به کار شوید

 

مهندسی مکانیک

 

از قدیمی ترین رشته های مهندسی می توان به مهندسی مکانیک اشاره کرد. تنوع کاری در این رشته بالاست و به مباحثی نظیر طراحی، تولید و راه اندازی ماشین آلات با توجه به اصول فیزیک توجه دارد. محیط کاری این رشته به صورتی است که به صورت مادام استخدام شرکت می شوند و در آن جا به فعالیت می پردازند. درآمد آن متناسب و بازار کار آن متوسط است.

 

بازار کار رشته تجربی

 

تفاوت دروس تجربی و ریاضی >> بازار کار رشته تجربی در زمینه های علوم پزشکی بسیار شناور و متنوع است. این امر متقاضیان را به سمت کنکور تجربی سوق داده است. به شکلی که نیمی از متقاضیان کنکور سراسری در گروه آزمایشی تجربی قرار دارند. این امر سبب شده تا رقابت در این گروه آزمایشی از دیگر گروه ها سخت تر باشد.

 

پزشکی

 

بازار کار این رشته تقریبا تضمین شده است. برای پزشکی عمومی حدود 8 سال باید زمان صرف کرده و بعد از آن در صورت علاقه به ادامه تحصیل می توانید به صورت تخصصی در یک رشته به تحصیل بپردازید. دانشجوی رشته پزشکی در طی دوران تحصیل با فضای کار خود آشنا شده و پس از آن می تواند شاغل شود.

 

دندانپزشکی

 

یکی از پر درآمدترین رشته های علوم تجربی دندان پزشکی اشت. این رشته بازار کار خوبی به نسبت سایر رشته ها دارد و در ایران هنوز اشباع نشده است. دندان پزشکانی که در مراکز دولتی کار می کنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. دندانپزشکانی که به صورت خصوصی کار می کنند درآمد بیشتری دارند.

 

داروسازی

 

از جمله رشته های پر تقاضای علوم تجربی می توان به رشته داروسازی اشاره کرد. از اگر می خواهید در این رشته به تحصیل بپردازید باید روحیه پژوهشی را در خود تقویت کنید. این رشته نیز از رشته های پر طرفدار است که بازار کار مناسبی در ایران و خارج از کشور دارد.

 

فیزیوتراپی

 

رشته فیزیوتراپی از رشته هایی است که در کشور هایی مثل مصر و یونان رواج داشته و سال ها پیش در ایران نیز رونق گرفت. البته اگر بخواهیم به تاریخچه آن نگاهی بیندازیم، در ایران نیز سابقه ای دیرینه دارد. اکثر تمرین های فیزیوتراپی با دست انجام می شود. از آنجایی که تعدادکشانی که در این رشته به فعالیت می پردازند در حال حاضر کم است، بنابراین بازار کار مناسبی دارد

 

بینایی سنجی

 

اپتومتریست مشکلات مربوط به بینایی را تشخیص داده و پس از معاینه، به در مان آن می پردازند. مدت زمان تحصیل در این رشته 4 سال است. البته این رشته را نباید با رشته چشم پزشکی اشتباه گرفت. چرا که چشم پزشک کسی است که در صورت لزوم علاوه بر معاینه و درمان با عینک و لنز به جراحی چشم نیز می پردازد. بازار کار این رشته از درامد مناسبی برخوردار است

 

تفاوت کنکور ریاضی و کنکور تجربی

 

تفاوت دروس تجربی و ریاضی >> دروس تخصصی تجربی و ریاضی در درس شیمی و فیزیک و ریاضی وجه اشتراک های بسیاری با یک دیگر دارند. فیزیک ریاضی در بخش ترمودینامیک از فیزیک تجربی بیشتر است. همچنین برخی از مباحث و فرمول ها نیز در درس فیزیک ریاضی از رشته تجربی بیشتر است. حسابان رشته ریاضی نیز از ریاضیات تجربی عمیق تر است و نیز در برخی فصول مباحث اضافه دارد. در درس شیمی گاها تصور می شود که در رشته تجربی و ریاضی کی است اما ضریب های آن باعث می شود این درس در رشته ریاضی در مقام سوم و در رشته تجربی در مقام دوم باشد.

 

برچسب ها