فاروس logo

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته دندان پزشکی و داروسازی حقیقت دارد؟ | فاروس طاها

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته دندان پزشکی و داروسازی حقیقت دارد؟ | فاروس طاها

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته دندان پزشکی و داروسازی حقیقت دارد؟ | فاروس طاها

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته دندان پزشکی و داروسازی حقیقت دارد؟

بسیاری از داوطلبین رشته های پر متقاضی مانند تجربی در پی این هستند که بدانند آیا ثبت نام در رشته های داروسازی و دندان پزشکی بدون کنکور حقیقت دارد؟

در سال‌های اخیر بسیاری از رشته های پر متقاضی رشته ریاضی بدون کنکور برگزار می‌شوند. این سؤال برای داوطلبین رشته تجربی نیز به وجود آمده که آیا می‌توان در رشته های تاپ تجربی بدون کنکور شرکت کرد؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به موضوعاتی در خصوص رشته های بدون کنکور تجربی بپردازیم.

فاروس طاها با ارائه طرح 24 گام فاروس طاها برای اولین بار در ایران شما کنکوری‌های و دبیرستانی‌ها را کمک خواهد کرد تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

تحصیل رشته دندان پزشکی و داروسازی

تحصیل در رشته های داروسازی و دندان پزشکی هر دو نزدیک به 6 سال طول می‌کشد. این دو رشته از رشته های پر تقاضای تجربی هستند که همانطور که در بالا به آن اشاره شد، تنها با کنکور در دانشگاه‌های مختلف پذیرش دارد. در هر دو رشته دانشجو ابتدا باید در دروس عمومی را پاس کند و بعد به دروس تخصصی رشته وارد شود.

اگر بخواهیم چشم اندازی به رشته دارو سازی داشته باشیم باشد گفت داوطلبین این رشته باید به زبان انگلیسی مسلط بوده و به کارهای پژوهشی علاقه‌مند باشند.

درهنگام ثبت نام و تحصیل بدون کنکور در رشته دندان پزشکی، نیز دانشجو پس از گذراندن دوره عمومی و تخصصی وارد دوره کارآموزی شده و از نزدیک با بیماری‌های فک و دهان آشنا می‌شود. برای هر دو رشته امکان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود دارد و چشم‌انداز هر دو رشته در بازار کار بسیار خوب است.

رشته های بدون کنکور تجربی کدام‌اند؟

ثبت نام رشته هایی مانند دارو سازی و دندان پزشکی و همچنین پشکی که تقاضای زیادی برای ورود به بازار کار دارند بدون کنکور نیستند.

برای شرکت در انواع دانشگاه‌های روزانه، شبانه، آزاد و انواع دیگر شرکت در این رشته‌ها تنها با کنکور امکان‌پذیر است. همین امر داوطلبین رشته تجربی را با نگرانی رو به رو می‌کند و این سؤال را به وجود میاورد که آخرین رتبه قبولی در رشته های علوم پزشکی چند است؟ برای اطلاع از رشته های بدون کنکور رشته تجربی روی لینک زیر کلیک کنید:

✔️ رشته های بدون کنکور تجربی کدامند؟

آیا رشته های پیراپزشکی بدون کنکور حقیقت دارد؟

برخی از رشته های پیراپزشکی مانند مامایی و هوشبری در دانشگاه آزاد پذیرش می‌شود و تدریس دارد. البته این شاخه شامل رشته های دیگر مانند بهداشت محیط و مهندسی بهداشت حرفه‌ای نیز می‌شود.

پذیرش رشته های پیراپزشکی تنها از طریق کنکور بوده و مانند رشته های دارو سازی و دندان پزشکی داوطلبین باید در رقابت کنکور سراسری رتبه لازم و حد نصاب را برای شرکت در این دانشگاه‌ها به دست آورند.

ثبت نام بدون کنکور پیراپزشکی

دانشگاه در رشته های پیراپزشکی رشته های بدون کنکور ندارد و دانشجویان باید حدنصاب را در آزمون سراسری برای ورود به این رشته‌ها به دست آوردند.

فاروس طاها با ارائه طرح 24 گام فاروس طاها برای اولین بار در ایران شما کنکوری‌های و دبیرستانی‌ها را کمک خواهد کرد تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

تحصیل در رشته داروسازی و دندان پزشکی بدون کنکور

اما یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود، این است که داوطلبینی که قصد دارند بدون کنکور در رشته داروسازی و دندان پزشکی تحصیل کنند و ثبت نام کنند، چه راهی در پیش دارند؟ رشته های پیراپزشکی چطور؟ یکی از راهکارهایی که این داوطلبین در پیش دارند، تحصیل در خارج از کشور است. پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز شرایط خاص خود را دارد.

دانشگاه‌های خارج از کشور شرایط پذیرش متفاوتی نسبت به ایران دارند. این دانشگاه‌ها معمولاً به این صورت است که آزمون و مصاحبه‌های جداگانه برگزار می‌شود.

برای آن دسته از داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را داشته توصیه می‌شود در دانشگاه‌هایی در خارج از کشور به تحصیل بپردازند که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. در غیر این صورت در صورت برگشت به ایران و مجوز کار دریافت نکرده و نمی‌توانند به صورت رسمی به فعالیت بپردازند. یکی از ارزان‌ترین روش‌های تحصیل در خارج از کشور گرفتن بورسیه تحصیلی است.

✔️ شرایط تحصیل در خارج از کشور به چه صورت است؟

دلایل بدون کنکور بودن رشته های تجربی چیست؟

در سال‌های اخیر اقداماتی مبنی بر کمرنگ کردن نقش کنکور شکل گرفته؛ اما هنوز صبحتی از حذف 100 درصد کنکور سراسری نیست. واقعیت این است که تعداد داوطلبین رشته های مختلف در دانشگاه‌ها مخصوصاً برای رشته تجربی بسیار بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌هاست و باید آزمونی باشد که بتوان با توجه به آن سطح داوطلبین را مورد آزمایش قرار داد، که یکی از دلایل ثبت نام بدون کنکور در رشته دندان پزشکی است.

مهم‌ترین و پرتقاضاترین رشته های دانشگاهی گوه آزمایشی تجربی پزشکی و دندان پزشکی و پس از آن نیز داروسازی است؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد حداقل در این رشته‌ها در سال آتی کنکور حذف شود؛ بنابراین بهتر است اگر قصد تحصیل در رشته دندان پزشکی در دانشگاه‌های ایران دارید، رتبه قبولی در دندان پزشکی و رتبه قبولی داروسازی و همینطور رتبه قبولی در رشته های پزشکی به طور کامل اطلاعات کسب کنید.

انتخاب رشته بدون کنکور گروه آزمایشی تجربی

داوطلبین گروه آزمایشی تجربی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته گروه‌های زبان و هنر و ریاضی و زبان نیز اقدام کنند. اما بهتر است از همان ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

با اینکه در برخی از رشته های شناور داوطلبین می‌توانند نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کنند، اما این کار برای داوطلبین هر رشته آسان‌تر است. البته هنوز دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1400 منتشر نشده است. پس از آن می‌توانید نسبت به انتخاب آن‌ها اقدام کنید.

رشته های نیمه متمرکز چیست؟

رشته های نیمه متمرکز که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ثبت شده، به رشته هایی گفته می‌شود که علاوه بر آزمون سراسری برای کنکور مصاحبه عملی دارد.

انتخاب دانشجو در این رشته ها چند برابر حد معمول صورت می‌پذیرد. به این صورت که ابتدا نتایج اولیه برای پذیرش مشخص می‌شود.

سپس مصاحبه یا آزمون و معاینات عملی انجام می‌پذیرد و با اختلاف چند هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور، نتایج انتخاب رشته های نیمه متمرکز نیز اعلام خواهد شد. داوطلبانی که حد نصاب لازم را در مصاحبه به دست آورند، موفق به تحصیل در این رشته ها خواهند شد.

دانشگاه‌های پذیرش دانشجو به صورت نیمه متمرکز موارد زیر را شامل می‌شوند:

دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پرستاری بانک ملی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان و برخی دیگر از دانشگاه‌های سراسر ایران که در رشته های خاص اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

فاروس طاها با ارائه طرح 24 گام فاروس طاها برای اولین بار در ایران شما کنکوری‌های و دبیرستانی‌ها را کمک خواهد کرد تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

در این مقاله از فاروس طاها سعی کردیم تا شما را با ثبت نام بدون کنکور در رشته دندان پزشکی آشنا کنیم، همچنین شما دبیرستانی ها و کنکوری های گرامی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

پانوشت: تحصیل در رشته های نیمه متمرکز، مامایی و پرستاری بدون کنکور، دارو سازی بدون کنکور 1400, دندانپزشکی بدون کنکور 1400, رشته های بدون کنکور تجربی

برچسب ها