فاروس logo

اهمیت دروس عمومی برای کنکور سراسری 1401

اهمیت دروس عمومی برای کنکور سراسری 1401

اهمیت دروس عمومی برای کنکور سراسری 1401

اهمیت دروس عمومی برای کنکور سراسری 1401

 

مطالعه دروس عمومی جز مواردی است که نباید به هیچ وجه نادیده گرفته شود. بعضی از داوطلبان می گویند که تسلط بر دروس  تخصصی کافی است ، برای این که بتوانند رتبه ی خوبی را در کنکور سراسری بیاورند. پس بیشتر وقت خودشان را بر مطالب دروس تخصصی رشته ی خود می گذارند. این باور کاملا اشتباه است. به چند دلیل تنها مطالعه ی درس های تخصصی کافی نیست . اولین دلیل آن این است که باقی داوطلبان کنکور سراسری هم بر درس های تخصصی و هم بر درس های عمومی تسلط پیدا می کنند. پس بنابراین درصد و امتیاز بیشتری را از کنکور سراسری دریافت می کنند. در نتیجه ی رتبه ی بهتری را نیز کسب می کنند و در رشته و دانشگاه بهتری پذیرفته می شوند.

 

دومین دلیل این است که با فقط مطالعه کردن دروس تخصصی درصد قبولی خود را پایین می آوریم. زیرا هر سال در کنکور سراسری  سوالات یک سری درس ها سخت تر از درس های دیگر طراحی می شود. و اگر به فرض درس فیزیک به صورت سخت تری سوال از آن طراحی شود. امکان این که نتوانیم به تمامی سوال های آن پاسخ بدهیم خیلی زیاد است. پس اگر وقتمان را نیز برای دروس عمومی می گذاشتیم و بر درس های عمومی نیز تسلط پیدا می کردیم. قطعا شانس قبولی بالاتر خواهد رفت.

 

نباید درس های عمومی را نادیده بگیریم و در برنامه ی درسی خود مطالعه دروس عمومی را نیز قرار بدهیم.

 

 

توصیه هایی برای مطالعه درس های کنکور سراسری

 

🟠 لازمه موفقیت در کنکور سراسری مطالعه درست و کامل درس های تخصصی و درس های عمومی است. پس نباید مطالعه دروس عمومی را فراموش کنیم.

 

🟠 حتما در برنامه ی درسی روزانه خود مطالعه دروس عمومی را قرار بدهید. همان طوری که مشخص است برنامه درسی اصولی است که ، مطالعه موازی درس ها را باهم داشته باشد. یعنی این که در یک روز چند درس را مطالعه کنیم. نه این که یک روز را فقط به مطالعه یک درس اختصاص بدهیم. اگر داوطلب کنکور سراسری به موقعه مطالعه کند و همچنین زمان مناسبی را برای مرور درس های خوانده شده بگذارد. حتما در روز آزمون کنکور سراسری به سوالات بیشتری می تواند پاسخ بدهد.

 

🟠 حتما برنامه ی درسی اصولی داشته باشید که بتوانید به موقع مطالعه و مرور دروس عمومی و تخصصی را به پایان برسانید. اگر دیدید نمی توانید به موقعه مطالعه دروس خود را به پایان برسانید. حتما برنامه خود را اصلاح کنید. بهتر است برای برنامه ی درسی خود از یک مشاور استفاده کنید. مشاور متخصص حتما بهترین برنامه درسی را برای شما طراحی می کند.

 

🟠 حتما در برنامه درسی خود مرور روزانه ، هفتگی و ماهانه بگذارید . مرور درس های خود را نزدیک به امتحان کنکور سراسری نگذارید. زیرا امکان دارد به موقعه مرور درس های خود را به پایان نرسانید . بنا به این دلیل که شما مرور درس های تان به خوبی انجام نشده است. در روز امتحان در بعضی از مباحث دچار اشکال باشید و نتوانید به این سوالات پاسخ بدهید.

 

درس ادبیات

 

درس ادبیات یک درس عمومی در تمام گروه های آزمایشی یاد می شود . این درس دارای ضریب بالا است که می تواند رتبه آور باشد. پس اهمیت دادن به این درس می تواند کمک بسیار زیادی را به ما بکند. در نتیجه کسب امتیاز منفی در سوالات ادبیات جیران ناپذیر است. معمولا پنجاه درصد از سوال های درس ادبیات را سوال های دشوار تشکیل می دهند . همچنین سوال هایی در بخش های املا و آرایه های ادبی و زبان فارسی معنی و مفهوم خارج از متن های کتاب ادبیات به چشم می خورد.

 

تسلط بر لغات

 

برای تسلط بر لغت ها ، بهتر است لغت درون متن را یاد بگیرید. پس باید متن اصلی کتاب شعر ها و تمرین ها و به کل تمام متن های داخل کتاب ادبیات را مطالعه کنید و تمام کلماتی که معنای آن ها را نمی دانید را یادداشت کنید . معنی کلمات ستاره دار نیز مهم هستند. تمام لغت هایی که در واژه نامه کتاب های درسی نیز وجود دارند را مطالعه کنید .

 

حتما به کلماتی که از نظر معنایی و املایی اهمیت دارند را حتما یادبگیرید . به کلماتی که بیش از یک معنی دارند نیز باید دقت بیشتری کرد و به تمام معانی آن کلمه تسلط پیدا کرد.

 

برای بخش املا نیز درس های املایی کتاب زبان فارسی، و برای بخش  واژگان، واژگان ذکر شده در پایان کتاب نیز باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

 

سوال های بخش املاء معمولاً به صورت غلط املایی در یک متن یا چهار عبارت در چهار گزینه مورد سؤال قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این گونه سوالات بهتر است که نمونه سوال های کنکور سراسری سال های گذشته را بخوانید.

 

تسلط بر آرایه های ادبی و معنایی اشعار

 

نیمی از سوال های ادبیات از بخش آرایه های ادبی طراحی می شود . تنها راه تسلط بر مبحث آرایه های ادبی یادگیری اصولی قالب های شعری و بیان و بدیع و حفظ کردن است.

 

از آن جا که دو مقوله ی آرایه های ادبی و معنا و مفهوم شعر ها با همدیگر وابسته هستند . پس در زمان مطالعه بهتر است هر دو این موارد مورد نظر باشد.

 

هنگام مطالعه یک شعر باید این گونه عمل کنید . بعد از خواندن آن شعر تمام آرایه های ادبی آن شعر را یادداشت کنید . همچنین معنا و تحلیل آن شعر را نیز برای خود بنویسید. تا با این کار بهتر بتوانید اشعاری که با هم قرابت معنایی دارند را پیدا کنید.

 

نحوه مطالعه تاریخ ادبیات

 

یادگیری تاریخ ادبیات معمولا برای دانش آموزان کار دشواری است. اما می شود با تهیه فلش کارت ها اطلاعات مربوط به هر کدام از نویسندگان و شاعران را بنویسید. و این فلش کارت ها را روزانه دوره کنید

 

نحوه مطالعه زبان فارسی

 

برای تسلط یافتن به مفاهیم زبان فارسی باید ابتدا یک تعریف بسیار ساده را از دستور ها و قاعده های فارسی را یاد بگیرید و بعد از یادگیری از نظر مفهوم باید تمرین های بسیار زیادی را بر  روی متن ها داشته باشید. پس سعی کنید برای تسلط هر چه بیشتر در بخش زبان فارسی بیشتر تست کار کنید.

 

جهت ارتباط با مشاوران فاروس طاها با این شماره تماس بگیرید. تلفن : 09120981385

برچسب ها