فاروس logo

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم؟

  

از خلاصه نویسی کنکور چه می دانید؟ به طور کلی، خلاصه ‌نويسي و يادداشت ‌برداري بهترين راه به خاطر سپردن مطالب سخت است. این کار به چهار دليل پيشنهاد مي‌شود: اول اين که یکی از پایه های مهم مطالعه و دقيق خواني می باشد. در يادگيري عمیق مؤثر است. دوم این که باعث کاهش حجم و زمان مرور می شود. همچنین، امکان مرور های چندين دفعه را به شکلي سريع فراهم مي ‌کند. سوم این که اگر به روشی درست صورت پذیرد، به هنگام مرور مؤثرتر از مطلب اصلی مفيد واقع مي ‌شود. چهارم این که اين امکان را فراهم مي‌کند که همه مطالب و مباحث مرتبط با يک موضوع را که در کتاب درسي، جزوه، کتاب کمک آموزشي و هر منبع ديگري پراکنده است را در يک جا جمع ‌آوري می کند. همچنین، از پراکنده خواني جلوگيري می کند.

  

اهمیت و مزایای خلاصه نویسی برای کنکور

  

ابتدا مزایا و اهمیت خلاصه نویسی را بیان می کنیم. سپس روش های خلاصه نویسی رو به صورت مفصل برای شما توضیح می دهیم.

   


  

1. اطمینان از یادگیری مطالب درسی برای موفقیت در کنکور

  

اولین و مهم ترین مزایای خلاصه نویسی این است که شما را مطمئن می کند، که مطالب درسی را یاد گرفته اید یا نه. دیگر نگران نیستید و مدام از خودتان نمی پرسید که این مطلب را یادم می ماند؟ وقتی شما خلاصه نویسی می کنید، می توانید با خواندن و مرور سریع با یک کاغذ a4 تعداد زیادی از صفحات کتاب را مرور کنید. همچنین، خیال خودتان را راحت می کنید که من همه مطالب را یادم می ماند. یا این که من همه درس را یادم نرفته است. فقط یک سری نکات بود که از ذهنم پریده بود که آن ها را هم مرور کردم و یادم آمد. می بینید به همین راحتی یک اطمینان خاطر خیلی خوب به خودتان می دهید.

   


  

2. افزایش دقت هنگام مطالعه برای خلاصه نویسی موثر

  

اگر شما این را بدانید که قرار است چند دقیقه بعد کتاب را ببندید. و هر چه در ذهنتان است را روی یک برگ کاغذ بنویسید، آن موقع است که با تمام وجود و دقت مطالعه می کنید.

   


  

3. مرور آسان برای کنکور

  

در طول سال، شما وقت نمی کنید هر درسی را بارها و بارها مرور کنید. تا در ذهنتان نهادینه بشوند. چرا که آن قدر حجم مطالب زیاد است که اصلا نمی شود چنین کاری کرد. ولی با خلاصه نویسی دروس مختلف شما می توانید هر درسی را حتی بارها و بارها مرور کنید، آن هم در زمان کم. با این روش می توانید طوری مرور کنید که مطمئن شوید همه نکات مهم را خوانده اید. به علاوه، هیچ نکته ای را جا ننداخته اید.

   


  

4. بهره بردن در شب امتحان و موفقیت در کنکور

  

خلاصه نویسی در شب های امتحان مانند فرشته های نجات شما هستند! همان طور که از قدیم الایام شنیده ایم. همیشه و همیشه مباحث آزمون های آزمایشی با مباحث امتحان های مدرسه در تناقض بوده اند. حال چرا خلاصه نویسی حکم فرشته نجات را برای شما دارند؟ شما می توانید در شب های امتحانتان مباحث را به سادگی و به سرعت از روی مطالب خلاصه نویسی تان مطالعه کنید. به این ترتیب، می توانید هم امتحان مدرسه تان را خوب پشت سر بگذارید. هم زمان بیش تری را برای آزمون های آزمایشی اختصاص بدهید.

  

   


  

5. بهره بردن در سال تحصیلی و برای کنکور

  

شما می توانید در طول سال تحصیلی از خلاصه نویسی هایتان به طور معجزه آسایی استفاده کنید. همچنین، می توانید به طور مثال، تعدادی از جمعه های سال تحصیلی تان را به مرور کردن اختصاص بدهید. همیشه در طول سال تحصیلی مطالب را در بالاترین سطح کیفی در حافظه خودتان نگه دارید. همچنین، همیشه در طول سال مانند یک رتبه برتر باشید.

   


  

6. بهره بردن در ماه قبل از کنکور

  

دلیل اصلی و مهم ترین ویژگی خلاصه نویسی بهره بردن از آن در ماه قبل از کنکور است. در این زمان اکثر دانش آموزان استرس زیادی را تحمل می کنند. آن زمان حکم وقت های اضافه را دارد! شما می توانید در این مرحله با استفاده از خلاصه هایتان به بهترین شکل ممکن دروس را دوره کنید. همچنین، می توانید حتی چندین بار هم دوره کنید. در این دوره یک ماهه هر کس خلاصه های بهتری داشته باشد، موفق تر است. به علاوه، هر کس در این دوره موفق تر باشد، قطعا نتیجه کنکور او بهتر می شود.

  

  

روش های خلاصه نویسی برای کنکور

  

  

1. خلاصه نویسی معمولی، یاداشت برداری

  

در این روش بر روی یک کاغذ چکیده مطالب و هر آنچه که از درس متوجه شده ایم را می نویسیم. یادداشت برداری اصلی ترین نوع خلاصه نویسی است. که اغلب در دفتری جداگانه نوشته می شود. اما توجه داشته باشید که نوشتن نکات، حجم نوشته را زیاد نکند. لذا فقط نکات خیلی مهم و کلیدی را ثبت کنید.

  

2. حاشیه نویسی

  

نکات مهم و کلیدی را در همان صفحه و در حاشیه ها و پاورقی ها می نویسیم. حال چه مربوط به کتاب باشد یا جزوه و یا مثلا نکات تستی مربوط به هر مبحث را می نویسیم. به عبارتی دیگر، نکات کلیدی را به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید. بهتر است درک خود را از هر پاراگراف در حاشیه ی کتاب بنویسید. باید توجه داشته باشید که حاشیه نویسی به گونه باشد که تمام نکات مهم آن پاراگراف را در بر گیرد. در غیر این صورت، برای مطالعه مجدد آن مبحث مجددا باید کل درس را بخونید.

  

3. علامت گذاری ها

  

معمول ترین روش در نکته برداری و مطالعه است. در این روش، نکات مهم مشخص می شوند. به عنوان مثال، با علامت سوال و یا ستاره دار کردن، دایره کشیدن دور کلمات اصلی و ... مطالب رو دسته بندی می کنید.

  

4. نت برداری

  

این روش شاید در ابتدا کمی سخت باشد. چرا که نشان از تسلط شما بر آن مبحث دارد. همچنین، باید به خوبی درس را یاد گرفته باشید تا بتوانید نت برداری کنید. برداشت ذهنی و درک خود را به زبان خودتان بنویسید. می توانید برای نکات و فرمول های مهم رمز گذاری داشته باشید. رمزی که فقط خودتان میدانید چیست.

  

  

در این مقاله فاروس طاها تلاش کردیم نکات کلیدی مربوط به خلاصه نویسی کنکور را بیان کنیم. با این وجود، جهت کسب اطلاعات بیش تر یا در صورت وجود سوال یا ابهامی در این باره، می توانید از طریق شماره زیر با ما تماس حاصل نمایید. مشاوران فاروس طاها آماده پاسخ گویی به شما عزیزان در هر زمان و هر مکان می باشند.

  

☎️شماره تماس موسسه فاروس طاها = 09120981385 ☎

  

  

قبولی تضمینی در کنکور داروسازی فاروس طاها

  

موسسه فاروس طاها >>> با سال ها سابقه و تخصص در زمینه قبولی کنکور علوم تجربی برنامه ریزی اصولی خود را با پشتوانه سال ها تجربه به پایان رسانده است. این برنامه عبارت است از: برنامه ریزی پایه دهم تا کنکور به همراه بهترین و معتبرترین منابع آموزشی کشور، برنامه ریزی پایه یازدهم تا کنکور به همراه منابع جهت قبولی تضمینی در کنکور تجربی. به علاوه، برنامه ریزی برای پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور در کمتر از یک سال است.

 

موفقیت تضمینی در کنکور سراسری >>> هدیه ای است از طرف ما به دوستان پرتلاشی که هدف شان را مهم و ارزشمند تلقی می کنند. همچنین، این طرح تضمینی موسسه فاروس طاها، با هدف کسب رتبه برتر در رشته های محبوب تجربی از جمله: پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شکل گرفته است. با انتخاب گام های درست برنامه ریزی فاروس از هر یک از منابع کمک آموزشی دیگر بی نیاز می شوید. به علاوه، می توانید با آزمون های آزمایشی مرحله به مرحله فاروس طاها سطح خود را در پایان هر گام بسنجید. به علاوه، رتبه خود را ببینید. همچنین، این آزمون های آزمایشی آنلاین مزایای بسیار زیادی نسبت به دیگر آزمون ها دارند. بنابراین، جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه تنها کافی است، مشخصات خود را شامل نام، نام خانوادگی و پایه تحصیلی به شماره 09120981385 از طریق واتساپ ارسال کنید.

  

سوالات متداول خلاصه نویسی

  


انواع روش های خلاصه نویسی چیست؟


همان طور که در این مقاله بیان شد. انواع روش های خلاصه نویسی عبارت است از: حاشیه نویسی/ نت برداری/ حاشیه نویسی/ علامت گذاری.


خلاصه نویسی به روش نمودار درختی برای چه دروسی استفاده می شود؟


خلاصه نویسی به روش نمودار درختی، برای دروسی هم چون تاریخ ادبیات، دینی و زیست مورد استفاده قرار می گیرد.


مزایا و اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور چیست؟


در این مقاله توضیحات کامل و جامعی در رابطه با مزایا و اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور ارائه داده شده است.

برچسب ها