فاروس logo

شرایط پزشکی تعهدی چیست

شرایط پزشکی تعهدی چیست

شرایط پزشکی تعهدی چیست

شرایط پزشکی تعهدی چیست ؟

 

در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری موارد نیز به چشم می خورد. آن هم پزشکی با تعهد است که بسیاری از داوطلبان کنکور اطلاع خاصی از این رشته پزشکی تعهدی ندارند. بهتر است قبل از این که انتخاب رشته کنید در مورد هر رشته ای که نمی دانید اطلاعاتی کسب کنید. شاید شرایطی داشته باشد که با شرایط شما ناسازگار باشد.

 

رشته های تعهدی

 

به بعضی از رشته هایی که در دفترچه انتخاب رشته است رشته تعهد دار ، می گویند. یعنی اینکه پس از این که تحصیلات شخص در آن مقطع تمام شد.باید در آن منطقه ای که تحصیل کرده است با حقوق کار کند.

 

 

رشته های پزشکی تعهددار

 

با توجه به قانون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش کشوری در راستای تامین نیروی انسانی  ، 30 درصد از ظرفیت رشته های مورد نیاز باید از طریق جذب دانشجو های بومی که با الویت مناطق محروم  و متناسب با نیاز استان است. با نوع گزینش بومی استانی پذیرش می شوند

 

اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ سهمیه ها مستلزم سپردن تعهد سه برابر طول دوره تحصیل به صورت غیرقابل خرید و جابجایی می باشد.

 

ثبت نام از ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪشدگان اﻳﻦ ﺳﻬﻤﻴﻪ، ﺑﺼﻮرت ﻣﺸﺮوط ﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ و اﻳﻦ اﻓﺮاد ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﺗﺮم اول ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﭙﺮدن ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺤﻀﺮی ﺑـﻪ داﻧﺸـﮕﺎه ﻣﺤﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﺧﻮد اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. در غیر این صورت قبولی شخص پذیرفته نیست.

 

مواردی نیز وجود دارد  که به علت نزدیک نبودن یک رشته در یک استان ،ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺑﻮﻣﻲ در استان های همجوار ایجاد شده است ،  در این مورد داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ داوﻃﻠﺐ یک تعهدی از داوطلب می گیرد که  داوﻃﻠﺐ ﭘﺲ فارغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻠﻲ به استان بومی خودش برود و خدمات را در همان استان ارائه بدهد

 

شرایط  پزشکی  تعهدی بعد از فراغ التحصیلی

 

داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ داوﻃﻠﺐ از ﭘﺬﻳﺮﻓﺘـﻪ ﺷـﺪﮔﺎن ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺤﻀﺮی اﺧﺬ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 

اراﺋﻪ ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺑﻌﺪ از اﺗﻤﺎم دوره ﺗﻌﻬﺪ اﻧﺠﺎم می پذیرد .

 

اوﻟﻮﻳﺖ ﺗﺤﺼﻴﻞ داﻧﺸﺠﻮی ﺑﻮﻣﻲ، در اﺳﺘﺎن ﺧﻮد میﺑﺎﺷﺪ .

 

ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﺸﻤﻮﻻن اﻳﻦ ﺳﻬﻤﻴﻪ، ﺗﺎﺑﻊ ﻣﻘﺮرات اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن می ﺑﺎﺷﻨﺪ. شما کارمند دولت حساب می شوید . دولت می تواند محل خدمتتان را تعیین کند و به هر جایی که نیاز است بفرستد.

 

اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ، ﭘﺲ از ﮔﺬراﻧﺪن ﻧﻴﻤﻲ از ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﻌﻬﺪ امکان پذیر است.

 

داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺑﻮﻣﻲ در ﻃﻮل ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﻌﻬﺪ، ﻣﺠﺎز ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﭘﺰﺷﻜﻲ در ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻘﺎط ﻛﺸﻮر نمی ﺑﺎﺷﻨﺪ.

 

شما در بدو ورود به این رشته ها تعد محضری می دهید و در این تعهد ذکر شده این تعهد به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست . تعهد می دهید ۳ برابر طول تحصیل بایستی در خدمت دولت در منطقه مربوطه باشید.

 

در زمان خدمت به دولت حقوق شخصی که پزشکی تعهدی خوانده است  نسبتا حقوق  کمتری از پزشکان عمومی که مدرکشون آزاد هست خواهد گرفت

 

 

ظرفیت پزشکی تعهدی

 

ظرفیت پذیرش پزشکی تعهدی برای داوطلبان بسیار پایین است. اگر نگاهی به دفترچه انتخاب رشته بکنید به این نتیجه می رسید که ظرفیت پذیرش پزشکی با تعهد  خدمت برای هر استان نهایتاً از سه نفر بیشتر نیست.

 

انتخاب شهر برای پزشکی تعهدی

 

هر فرد داوطلب می تواند برای  رشته محل های پزشکی شهر محل سکونت خود انتخاب کند و به جز این مورد امکان پذیر نیست.

 

معایب رشته پزشکی تعهدی

 

این است که شخص باید بداند که تقریبا تا 46 سالگی نمی تواند محل کار کردن و محل زندگی  خودش را انتخاب کند . همچنین شخص تا نصف تعهد خود را انجام نداده نمی تواند ادامه تحصیل بدهد .یعنی حدودا باید تا 10 سال خدمت کند .

 

داوطلب باید قبل از این که این رشته را انتخاب کند .خوب به این موضوع بیاندشید که آیا ارزش این را ندارد که پزشکی با تعهد را انتخاب کند. یا خیر !

 

مزایا رشته پزشکی تعهدی

 

احتمالا تنها مزیت که این رشته پزشکی با تعهد دارد همین است که شخص بعد از فارغ التحصیلی شغل و درآمد اش تضمین شده است و دیگر دغدغه آن را ندارد.

 

جهت ارتباط با مشاوران فاروس طاها با این شماره تماس بگیرید. تلفن :  09120981385

برچسب ها