فاروس logo

تفاوت فیزیک تجربی و ریاضی

تفاوت فیزیک تجربی و ریاضی

تفاوت فیزیک تجربی و ریاضی

تفاوت فیزیک تجربی و ریاضی

 

تفاوت فیزیک تجربی و ریاضی در چیست؟ درس فیزیک از جمله درس های مهم هم برای هر دو رشته است. اما در فیزیک این دو رشته یک سری تفاوت هایی وجود دارد که در این بخش می خواهیم در مورد آن ها صحبت کنیم. در پایه دهم ریاضی یک فصل بیشتر از تجربی دارد. هم چنین برای بچه های ریاضی قسمت هایی به عنوان فرمول مطرح شده که در دسته ی مطالب درسی وجود دارد و از آن ها سوال مطرح می شود. اما همان بخش ها برای تجربی به عنوان بیشتر بدانیم هست که نیازی به مطالعه ندارد. در کل فیزیک برای ریاضی ها درس مهم تری است و برخی بخش های آن تخصصی تر و سخت ترند. اما بچه های تجربی که قصد قبولی در رشته های پزشکی را دارند، جدای از این که ضریب شیمی و زیست بیشتر است اهمیت ویژه ای برای فیزیک هم قائل شوند.

 

 

مباحث مشترک فیزیک تجربی و ریاضی

 

مباحث مشترک فیزیک تجربی و ریاضی نظام قدیم و نظام جدید از جمله مواردی است که خیلی داوطلبان به دنبال آن هستند. ببینید بچه ها در رشته ی تجربی فیزیک پایه ی دهم و یازدهم خیلی نسبت به ریاضی خلاصه گفته شده است. اما همان مطالب در گروه ریاضی بسیار گسترده و کامل گفته شده است. توصیه می کنیم که در هر رشته ای هستید کتاب مخصوص به همان را نیز بخوانید. هم چنین در مورد نظام قدیم و جدید بودن هم منابع متناسب با خود را انتخاب کنید. نکته ی مهم دیگر این است که در فیزیک نظام جدید قسمت اندازه گیری و بردارها حذف شده است. اما یادگیری آن بر شما واجب است چرا که در قسمت های مختلفی از آن استفاده شده است. درس فیزیک را جدی بگیرید. فرمول ها را حتما جایی یادداشت کنید تا فراموش نکنید.

 

تفاوت فیزیک نظام قدیم و جدید تجربی

 

یک مورد مهم از تفاوت فیزیک نظام قدیم و جدید تجربی حذف فرمول محاسبه ی میدان مغناطیسی در مرکز حلقه در فصل سه فیزیک یازدهم است. این فصل در واقع ترکیبی از فصل سه و چهار فیزیک سه نظام قدیم است. برای دانستن تفاوت فیزیک تجربی و ریاضی بهتر است خوب کتاب های درسی خود را بررسی کنید. در هر صورت مفاهیم اولیه فرق زیادی نمی کند. اما میزان پیشروی در برخی مباحث می تواند متفاوت باشد. حتما یک جزوه ی خوب پیدا کنید و درس ها را مبحث به مبحث پیش ببرید. توصیه می کنیم که کامل ترین جزوات را از فاروس طاها تهیه کنید.

 

سر فصل های درس فیزیک نظام جدید برای کنکور سراسری

 

بودجه بندی فیزیک کنکور فصل به فصل به شما کمک می کند تا بتوانید هدفمند مطالعه کنید. به همین دلیل نیاز است سر فصل های درس فیزیک را بدانید. در ادامه به مقایسه سر فصل های کتاب ریاضی و فیزیک می پردازیم.

 

 

سر فصل های فیزیک ریاضی عبارت است از:

 

 

در فیزیک سال های یازدهم و دهم نیز اندکی تغییرت در سر فصل وجود دارد. البته بر اساس سر فصل نمی توان قضاوت کرد. به این منظور که این به این معنا نیست که به عنوان مثال فیزیک دوازدهم تجربی به طور کامل فصل بر هم کنش های موج را ندارد. بلکه قسمتی از آن در نواپسان و امواج آورده شده است. اما به طور کلی فیزیک ریاضی حجم مطالب بالاتری دارد. این درس در رشته ریاضی در اولویت دو و در رشته تجربی در اولویت سه قرار دارد.

 

سوالات متداول

 

از قسمت نوسان، موج های مکانیکی و صوت در کنکور تجربی چند سوال مطرح می شود؟

معمولا هر ساله از این قسمت 5 الی 6 سوال مطرح می شود. بنابراین از مباحث مهم برای فیزیک گروه آزمایشی تجربی محسوب می شود. پس حتما مباحث این قسمت را خوب یاد بگیرید. ضمن این که یادگیری این قسمت ها نسبت به فصول دیگر راحت تر است.

تفاوت فیزیک دوازدهم با نظام قدیم در چیست؟

این فصل تغییرات زیادی داشته و به جای 4فصل، 6 فصل می باشد.

برچسب ها