فاروس logo

انتخاب رشته تجربی بر اساس هدایت تحصیلی پایه نهم | انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی بر اساس هدایت تحصیلی پایه نهم | انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی بر اساس هدایت تحصیلی پایه نهم | انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی بر اساس هدایت تحصیلی پایه نهم

 

✏️ انتخاب رشته تجربی بر اساس هدایت تحصیلی پایه نهم یکی از مورادی است که آینده شغلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. انتخاب رشته پایه نهم یکی از انتخاب های حیاتی و سرنوشت ساز در زندگی دانش آموزان به شمار می رود، زیرا می تواند آینده شغلی و درآمد زایی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، انتخاب رشته در پایه نهم در سه شاخه علوم نظری، کار و دانش و فنی و حرفه ای انجام می شود. دانش آموزی که در پایه نهم شاخه خود را به طور درست انتخاب می کند، در مقاطع بعدی تکلیف او مشخص است.

 

 ✏️ طبق آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان از پایه نهم رشته یا شاخه تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند. همچنین، در این آیین نامه هدایت تحصیلی، چگونگی انتخاب رشته طبق 6 مورد مشخص شد و بر طبق این اساس عوامل تأثیر گذار در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان برای انتخاب رشته تجربی موارد زیر مد نظر قرار می‌گیرد:

 

 

در ادامه این مقاله فاروس طاها در مورد رشته تجربی به طور کامل توضیح داده می شود.

 

معدل مورد نیاز جهت انتخاب رشته تجربی از پایه نهم به دهم

 

دانش آموزان پایه نهم که در مرحله انتخاب رشته می باشند باید بدانند دیگر مثل گذشته فقط به نمرات پایه نهم توجه نمی شود بلکه همه نمرات سه سال دوران متوسطه اول (یعنی پایه های هفتم، هشتم و نهم) در انتخاب رشته اثر خواهد داشت. به علاوه، ضریب درس ها برای کلیه رشته‌ها مشابه است. انتخاب رشته نهم مثل انتخاب رشته در دوران دانشگاه به رتبه دانش آموز بستگی دارد؛ برای مثال اگر دانش آموزی رتبه‌ی مورد نیاز جهت انتخاب رشته در علوم تجربی را ندارد باید وارد دیگر شاخه ها شود. شرایط مورد نیاز نمرات و معدل برای ورود به رشته تجربی شامل موارد زیر است:

 

 

نکته: نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم و نهم با ضریب 3 محاسبه می شوند.

 

نکته‌ی مهم دیگری که در پایه نهم باید به آن توجه کرد تأثیر سهمیه مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در انتخاب رشته می‌باشد. برای مثال در یک منطقه که 200 نفر سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی دارند امکان دارد حتی کسانی که معدل بالای 18 را کسب کرده‌اند هم نتوانند این رشته را انتخاب کنند و مجبور شوند در رشته‌ های دیگر تحصیل کنند. این موضوع می تواند به دلیل سهمیه ‌ها که برای هر منطقه و شهر با توجه به شرایط و امکانات تحصیلی آن مشخص می شود، اتفاق بیفتد.

 

معرفی رشته‌ی تجربی

 

رشته تحصیلی علوم تجربی یکی از شاخه‌ های نظری پرطرفدار در دوران دبیرستان است که دانش‌ آموزان در سال نهم و جهت ورود به سال دهم می‌توانند آن را انتخاب کنند. این رشته یکی از محبوب ترین رشته‌ های شاخه‌ی نظری در دبیرستان است که بر اساس آمار، طرفداری آن بین دختران بیش تر است و حدوداً 46 درصد از دانش‌آموزان دبیرستان در این رشته تحصیل می‌کنند.

 

این رشته در مورد علوم طبیعی و تجربی صحبت می‌کند. افراد علاقه‌ مند به بدن موجودات زنده و انسان، علوم زیستی و آزمایشگاهی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. دانش‌آموزان این رشته می‌توانند بعد از گرفتن مدرک پیش‌ دانشگاهی با شرکت در یکی از گروه‌ های آزمایشی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهند.

 

توانایی‌های مورد نیاز جهت ورود به رشته‌ی تجربی

 

دانش‌آموزانی که دوست دارند رشته‌ی تجربی را انتخاب کنند باید بدانند که این رشته در دوران دبیرستان و کنکور از سخت ترین رشته‌ به حساب می‌آید. سخت به این منظور که جهت ورود به شاخه های محبوب این رشته باید تلاش بسیاری بکنند. با توجه به اهمیت موضوع علاقه و استعداد، دانش‌آموزان باید در نظر داشته باشند که علاوه بر داشتن علاقه به دروس زیست و شیمی، از استعداد کافی جهت یادگیری این دروس نیز برخوردار باشند و بتوانند با علاقه و انگیزه مطالب درسی این رشته را بیاموزند.

 

✏️داشتن پایه‌ی قوی در دروس زیست‌ شناسی، شیمی و زمین‌شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. یادگیری مطالب زیست ‌شناسی نیاز به حافظه‌ی قوی دارد، یعنی دانش‌آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست‌شناسی را در ذهن تجسم کند و اینگونه به خاطر بسپارد.

 

لیست دروس رشته‌ی تجربی

 

جهت ورود به هر رشته‌ای بهتر است با لیست دروس آن رشته آشنایی داشته باشیم، چون هر فردی بهتر از دیگران از توانمندی‌ ها و مهارت های خود آگاه است و می‌داند که در کدام دروس بهتر و در کدام یک ضعیف تر است. جهت رسیدن به ایده آل هایتان در رشته تجربی باید در دروس زیست شناسی و ریاضی و شیمی دارای پایه قوی و درک مناسب باشید. اکثر رشته‌ های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با زیست شناسی، شیمی و تا حدی ریاضی و فیزیک هستند.

 

معرفی کتاب های رشته علوم تجربی در مقطع دهم متوسطه

 

الف) دروس عمومی

 

 

ب) دروس تخصصی

 

 

معرفی کتاب های رشته علوم تجربی در مقطع یازدهم متوسطه

 

الف) دروس عمومی

 

 

ب) دروس تخصصی

 

 

معرفی کتاب های رشته علوم تجربی در مقطع دوازدهم یا سال چهارم رشته تجربی

 

الف) دروس عمومی

 

 

ب) دروس تخصصی

 

 

🔔 اگر در انتخاب رشته خود در پایه نهم دچار سردرگمی شده اید از مشاوران فاروس طاها کمک بگیرید. فاروس طاها نه تنها به بچه های شهر کرج و تهران بلکه به تمام دانش آموزان کشور مشاوره می دهد. از هر جایی که باشید می توانید ما را به عنوان مشاور و راهنمای خود انتخاب کنید. و همه چیز درباره انتخاب رشته در دبیرستان را بخوانید 🔔

 

سوالات متداول

 

هدایت تحصیلی پایه نهم چه اهمیتی دارد؟

به شما کمک می تکند با استفاده از توانایی و علاقه رشته ای را انتخاب کنید و برای آینده شغلی خود برنامه ریزی کنید

چگونه می تواند با کمک هدایت تحصیلی پایه نهم رشته تجربی را انتخاب کرد؟

باید شرایطی نظیر معدل بالای 14 داشته باشید که در مقاله به آن اشاره شده است

 

 

برچسب ها