فاروس logo

رتبه کشوری | تحلیل رتبه های کارنامه کنکور سراسری | فاروس طاها

رتبه کشوری | تحلیل رتبه های کارنامه کنکور سراسری | فاروس طاها

رتبه کشوری | تحلیل رتبه های کارنامه کنکور سراسری | فاروس طاها

رتبه کشوری | تحلیل رتبه های کارنامه کنکور سراسری | فاروس طاها

 

رتبه کشوری چیست ؟ در هنگام دریافت نتایج اولیه کنکور با چندین رتبه مواجه می شوید که برای انتخاب رشته صحیح و اصولی باید بتوانید آن ها را تحلیل کرده و جایگاه خود را در میان سایر داوطلبان بیابید. چرا که نتایج اولیه کنکور سراسری شامل چندین رتبه است که باید بدانید چطور برای مشخص کردن وضعیت خود از آن استفاده کنید. در این مقاله به مفهوم رتبه کشوری می پردازیم و شما را با انواع رتبه آشنا می کنیم.

 

رتبه کشوری

رتبه کشوری که در انتهای جدول رتبه بندی داوطلب اعمال می شود، به معنای رتبه داوطلب در بین تمام داوطلبان شرکت کننده بدون اعمال هیچگونه سهمیه ای است. برخی از داوطلبین فکر می کند این رتبه ملاک اصلی انتخاب آن ها برای دانشگاه مورد نظر است اما در این صوص باید گفت از آنجایی که هر انشگاه برای کد رشته های مختل سهمیه های متفاوتی در نظر گرفت شده اساس قبولی داوطللب رتبه در سهمیه او می باشد. بنابراین این رتبه تنها نشان دهنده جایگاه اصلی شما در بین تمام داوطلبین کنکور سراسری است.

 

هر رشته آزمایشی در کنکور سراسری از چندین زیر گروه تشکیل شده که هر کدام از زیرگروه ها دسته ای از رشته ها را تشکیل می دهند. به عنوان مثال رشته تجربی از 5 زیر گروه تشکیل شده که رشته پزشکی در زیر گروه اول آن قرار دارد. ضریب دروس در هر زیر گروه متفاوت است و این امر رتبه شما را در زیر گروه های مختلف متفاوت می کند. بنابراین باید ملاک و معیار انتخاب رشته داوطلب رتبه در زیر گروه باشد.

 

رتبه کل در سهمیه نشان دهنده رتبه داوطلب در بین کسانی است که سهمیه مشابه وی را دارا می باشند. بنابراین از آنجایی که ملاک پذیرش در دانشگاه ها را سهمیه تشکیل می دهد، رتبه در سهمیه شکما مورد بررسی قرار می گیرد. ملاک قبولی در دانشگاه آزاد کدام رتبه است؟ چند سالی می شود که ملاک پذیرش دانشگاه آزاد رتبه در سهمیه است. بنابراین داوطلب در هنگام پر کردن فرم ثبت نام باید رتبه در سهمیه خود را وارد نماید. این رتبه مهم ترین رتبه در انتخاب رشته می باش. البته تراز داوطلب نیز در اسن امر تاثیر گذار است.

تراز کنکور چیست و در انتخاب رشته چه تاثیری دارد ؟

 

رتبه در سهمیه در واقع رتبه کشوری را اصلاح می کند. برای قبولی در اواع دانشگاه ها همین رتبه در نظر گرفته می شود. بنابراین رتبه کشوری تنها برای آگاهی متقاضی اعلام می شود. تا چندیم ساال قبل به این صورت بود که برای پذیرش در دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی و سایر دانشگاه های غیر آزاد رتبه کل در سهمیهدر نظر گرفته می شد. اما ملاک قبولی برای داشنگاه آزاد رتبه کشوری بود. اما در سال های اخیر این رتبه به رتبه در سهمیه برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد تغییر کرده است.

 

با توجه به ذکر شده در بالا می توان نتیجه گرفت رتبه اصلی در انخاب رشته رتبه در سهمیه هر زیرگروه است. به عناون مثال اگر قرار است در انتخاب رشته تجربی رشته مامایی را انتخاب کنید از آنجایی که این رشته در زیر گروه یک قرار دارد، رتبه در سهمیه زیرگروه یک برای داوطلب تاثیرگذار می شود. بنابراین ابتدا باید رشته های مورد علاقه خود را پیدا کنید. در این صورت است که می توانید انتخاب رشته مناسبی داشته باشید. ر ردیف آخر رتبه بندی شما نیز رتبه نمره نهایی کل در هر زیر گروه قرار دارد. این رتبه در واقع تراز شماست که نمره کل نهایی نامیده می شود. تراز در هر یر گروه نیز در قبولی شما نقش موثری ایفا می کند.

تعداد زیر گروه های رشته ریاضی 

3

تعداد زیر گروه های رشته تجربی

5

تعداد زیر گروه های رشته انسانی

5

تعداد زیر گروه های رشته زبان 

4

تعداد زیر گروه های رشته هنر

5

بهتر است از همان ابتدا به ضرایب دروس در هر زیر گروه توجه کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. به عنوان مثال درس زمین شناسی در گروه آزمایشی تجربی در زیر گروه یک که شامل رشته هایی نظیر دندان پزشک و پزشکی و مامایی و پرستاری و... است، بی تاثیر خواهد بود. بنابراین هنگام برنامه ریزی برای کنکور سراسری نیز باید این مورد را در نظر بگیرید.

 

انتخاب رشته کنکور سراسری به موارد سیاری بستگی دارد. پس از آنالیز دقیق کارنامه سراسری خود بهتر است انتخاب رشته کنکور سراسری خود را به یک مشاوره انتخاب رشته کاربلد بسپارید. در این صورت است که می تواند با توجه به نتایجی که کسب کرده اید بهترین نتیجه را دریافت کرده و در قدم آخر کنکور سراسری که انتخاب رشته است موفق شوید.

 

برچسب ها


رتبه در کشوری

رتبه در سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری

آنالیز کارنامه اولیه کنکور سراسری