فاروس logo

درس دین و زندگی برای کنکور سراسری 1401

درس دین و زندگی برای کنکور سراسری 1401

درس دین و زندگی برای کنکور سراسری 1401

درس دین و زندگی را  برای کنکور سراسری 1401 چگونه بخوانیم

 

درس هایی مثل دین و زندگی و ادبیات فارسی در درس های عمومی ضریب بالایی دارند. داوطلبانی هستند که فکر می کنند که اگر فقط بر درس های تخصصی تسلط داشته باشند. می توانند در کنکور سراسری موفق بشوند. این باور یک باور اشتباه است. زیرا درس های عمومی دارای ضرایب قابل توجه ای هستند و اگر دانش آموزشی به درس های عمومی توجه ای نداشته باشد و فقط درس های تخصصی خو را بخواند. زمانی که روز آزمون کنکور سراسری فرا برسد. اگر درسی از درس های تخصصی در سطح سخت طراحی شده باشد قطعا به آن درس نیز مانند درس های عمومی نمی تواند پاسخ بدهد .در نتیجه رتبه ی نهایی او پایین می آید و نمی تواند رد رشته و دانشگاه مورد نظر خودش قبول بشود.

 

اغلب این دانش آموزانی که به درس های عمومی توجه ای ندارند. کسانی هستند که از ضرایب درس های عمومی اطلاعی ندارند. اگر به درستی اطلاع داشته باشند قطعا متوجه مقدار امتیازی که درس های عمومی دارند می شد . به همان اندازه که برای  درس های تخصصی خود تلاش می کند برای درس های عمومی نیز به همان اندازه تلاش می کند.

 

در جدول زیر به بررسی ضرایب درس های عمومی می پردازیم.

 

از آن جایی که می شود متوجه شد از جدول بالا درس های ادبیات و درس های دین و زندگی دارای بالاترین ضریب در درس های عمومی هستند . پس باید توجه بیشتری به این درس ها باید شود .و در امتحان کنکور سراسری برای این درس ها باید کم ترین درصد خطا را داشته باشیم.

 

در ادامه مقاله به بررسی درس دین وزندگی می پردازیم.

 

فرهنگ و معارف اسلامی ( دین و زندگی )

 

بعد از درس ادبیات فارسی درس فرهنگ و معارف اسلامی یا همان دین و زندگی دارای ضریب بالایی است . ضریب این درس در کنکور سراسری 3 است. پس بنابراین درس فرهنگ و معارف اسلامی جز درس های مهم عمومی محسوب می شود.

 

البته این نکته نیز بسیار مهم است که در کنکور سراسری ضریب هر درس تنها نشانه ی اهمیت آن درس را در کنکور نشان نمی دهد. نشانه ی کیفیت رقابت داوطلب ها در آن درس نیز است. که  در نظر گرفتن این موضوع نیز  بسیار مهم و تاثیر گذار است.  داوطلب های کنکور سراسری معمولا برای کنکور سراسری این گونه در درس های عمومی عمل می کند که ابتدا به درس فراهنگ و معارف اسلامی ( دین و زندگی ) و بعد از آن به درس ادبیات اهمیت می دهند و مطالعه می کنند . بخاطر همین دلیل ، میزان میانگین درصد نمره های قبول شده ها در کنکور سراسری در درس معارف اسلامی نسبت به درس های عمومی دیگر بالا تر بوده است .

 

رقابت در درس دین و زندگی

 

رقابت در این درس نسبت به درس های عمومی بالاتر می رود . زمانی که رقابت در یک درسی دشوار تر است و میزان رقابت بالا تر می رود .اگر داوطلب کنکور سراسری نمره پایینی در این درس کسب کند . باعث این موضوع می شود که نتواند نمره و رتبه لازم را در رشته مورد نظر خود را بیاورد.

 

درس دین و زندگی درسی است که اکثریت داوطلب های کنکور سراسری درصد های بالایی برای این درس پاسخ داده اند. این گونه است رقابت در این درس ، که اگر به یک سوال به اشتباه پاسخ بدهید و یک سوال را پاسخ ندهید. نزدیک به 10 الی 50 نفر در رتبه کل شما امتیاز منفی خواهد داشت.

 

اما اگر شما در هفته چند ساعت مطالعه مفید در این درس داشته باشید قطعا به درصد و نتیجه ی خوبی در این درس خواهید رسید.

 

 

نحوه مطالعه درس دین و زندگی

 

برای بعضی از داوطلبان کنکور سراسری سوال پیش می آید که چگونه درس دین و زندگی را مطالعه کنند .که بتوانند بالا ترین بازدهی را از این درس داشته باشند

 

مباحث مطرح شده در درس دین و زندگی به سه دسته تقسیم می شود:

 

⭕ احاطه بر مفهوم کلی و هدف درس، به علاوه تسلط بر متن درس

 

⭕ فهم آیات با تسلط کامل بر ترجمه ها و اهداف آن ها

 

⭕ فهم هدف روایات، متن آن ها و همچنین ارتباطشان با درس.

 

هر درسی از معارف اسلامی دارای هدف خاصی است. در ابتدا باید متن اصلی هر درس را با دقت مطالعه و بررسی کنید و پس ازاین که مطالعه متن اصلی درس به پایان رسید . به سوال های مربوط به اندیشه و تحقیق یا تفکر در آیات و تطبیق .به کل تمام سوال های پایانی هر درس را پاسخ بدهید و مطالعه کنید

 

برای درس معارف اسلامی هنگامی که متن درس ها را مطالعه می کنید ، نباید سعی کنید که متن های درس ها را حفظ کنید . سعی کنید که آن مطالب را به خوبی یاد بیگرید. و برای هر مبحثی که در هر درس وجود دارد برای خود تفسیر و تحلیل داشته باشید. باید سعی کنید تمام مطالب و مباحث را در هر درس به خوبی در تمام ابعاد تحلیل کنید.

 

آیات درس دین و زندگی

 

مهم‌ترین قسمت سوال های دین و زندگی در آزمون سراسری، بخش « آیات» است. باید به این نکات توجه کنید:

 

🟢 باید تمام آیات در کتاب معارف اسلامی را خوانده و به تمام معانی این آیه ها تسلط داشته باشید

 

🟢 مفهوم تمام آیه ها را باید یاد بگرید. به این گونه که هر کدام از آیه ها چه نکاتی دارد و دارد به چه مفاهیمی اشاره می کند

 

🟢 ارتباط هر کدام از آیه ها با تیتر موضوع مورد بحث . ارتباط آیه ها با رویاتی که وجود دارد . حتی ارتباط آیه ها با اشعار بسیار مهم است که بدانید

 

🟢 در مورد آیات قرآنی، نام سوره‌ها باید حفظ شود

 

🟢 نکته به نکته این درس مهم است . بهتر است که به پاورقی ها و خط کشی و مطالبی  که ستاره دار است و یا نکات مهم داخل کتاب حتما توجه کنید

 

🟢 توجه به تمامی آیات کتاب ( ستاره دار و غیر ستاره دار ) و ترجمه کلی و حدودی لغات عربی هر آیه لازم است

 

🟢 هنگام حفظ هر آیه باید به تیتر بالای آن پاراگراف و سر فصل ها توجه کافی شود

 

🟢 به اشعار مطرح شده کتاب و مفهوم کلی آن توجه شود؛

 

🟢 توجه به پاورقی‌های کتاب، بخصوص نویسنده کتاب‌ها، بسیار مهم است.

 

جهت ارتباط با مشاوران فاروس طاها با این شماره تماس بگیرید. تلفن : 09120981385

برچسب ها