فاروس logo

هدف گذاری کردن برنامه های درسی

هدف گذاری کردن برنامه های درسی

هدف گذاری کردن برنامه های درسی

هدف گذاری کردن برنامه های درسی

 

مشکل بعضی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور این است که می گویند نمی توانند به درستی برنامه ی درسی خود را اجرا کنند و تمام شرایط لازم را دارند ، اما هدف گذاری ندارند. منظور از شرایط این است که هم تلاش خوب و کافی و مستمر دارند .و همچنین برنامه ی درسی که دارند بسیار اصولی و استاندارد است.

 

اما یک موضوعی که می تواند بسیار تاثیر بگذارد در اجرای برنامه ی درسی ، هدف گذاری کردن است .

 

هدف گذاری کردن برنامه یعنی این که باید به گونه ای برنامه درسی برای خود تنظیم کنیم. که تمام اهداف نهایی ما در مدت زمانی که داریم تا کنکور سراسری را در بر بگیرد. در ادامه مقاله به انواع برنامه ریزی های درسی می پردازیم. و اشکلاتی که ممکن است از نظر هدف گذاری در این برنامه ها وجود داشته باشد را بررسی می کنیم.

 

 

1- برنامه ریزی چند روزه

 

دانش آموزانی هستند که برنامه های درسی که برای خود تنظیم می کنند به صورت چند روزه است . یعنی این که  به طور مثال این دانش آموزان در چند روز دیگر یک امتحان خاصی دارند و برای آن امتحان در چند روز برنامه ریزی می کنند تا دروس خود را بتوانند به پایان برسانند

 

این گونه برنامه ریزی ها از نظر هدف گذاری دید بلند مدتی ندارد یعنی این که امکان دارد اجرای این برنامه ها با شکست رو به رو شود و دانش آموزان نتواند به موقعه درس های خود را به پایان برساند .

 

مشکلات برنامه های چند روزه

 

مشکل دیگری که وجود دارد این است که دانش آموز با توجه به مدت زمان کمی که برای خود برنامه ریزی کرده است نمی تواند به درستی تعادل برقرار کند بین درس نامه ها و متن اصلی درس ها با مقدار تست زنی لازم برای هر مبحث . همان طوری که می دانید مطالعه درس نامه ها همراه با تست زنی است. که می تواند برای دانش آموزان کنکوری موفقیت به وجود آورد.

 

یک ایراد دیگری که ممکن است این برنامه های درسی داشته باشند. این است که اگر خود دانش آموز دارد این برنامه ریزی چند روزه را انجام می دهد. به درستی نتواند تعادل ببین تمام دروس برقرار کند. به این شکل که به صورت خواسته و یا ناخواسته دانش آموز کنکوری در برنامه ی درسی خود یک سری درس هایی که بیشتر علاقه دارد و مسلط تر است را قرار می دهد. و در درس هایی که مقداری مشکل دارد و سخت تر است را نادیده می گیرد. همان طوی که می دانید یکی از عامل های  موفقیت در کنکور سراسری موازی پیش بردن مباحث درسی است.

 

 اگر به طور کل برنامه های درسی شما این گونه است که به صورت چند روزه مطالعه درسی خود را تنظیم می کنید و می خوانید بسیار اشتباه است. چون ممکن است که این بین شما بدون برنامه بمانید و وقت خود را هدر بدهید.

 

2- برنامه ریزی هفتگی

 

شاید بشود گفت یکی از برنامه های ایده آل این است که شما برنامه های درسی خود را به صورت هفته ای در نذر بگیرد . به این دلیل که اگر شما در آزمون های آزمایشی شرکت می کنید. و معمولا این آزمون های آزمایشی بر اساس دو هفته زمان بندی می شود. شما می توانید با کمک مشاور تحصیلی خود یک برنامه ریزی هفته ای برای خود در نظر بگیرد. و مطالب درسی خود را مطالعه کنید.

 

شما می توانید نتیجه ی برنامه ی درسی خود را نیز ببینید. که این نتیجه گیری با توجه به نتیجه ی آزمون آزمایشی است. که اگر پیشرفتی را نتوانسته اید با برنامه ی درسی خود داشته باشید. با کمک یک مشاور متخصص برنامه ی درسی خود را تغییر بدهید. تا بتوانید پیشرفت خوبی در کنکور سراسری داشته باشید

 

 

3- برنامه ریزی ماهانه

 

بزرگ ترین مشکلی که این برنامه دارد این است که ممکن است در طول یک ماه یک سری مشکلاتی برای شما پیش بیاید. و نتوانید به درستی برنامه ی درسی خود را اجرا بکنید. و این گونه یک سری بازه های زمانی درسی به عقب بیافتد.

 

اما اگر می خواهید یک برنامه درسی ماهانه اصولی داشته باشید .باید به کمک یک مشاور تحصیلی حتما این کار را انجام .زیرا این امکان وجود دارد که دانش آموز نتواند به درستی بین مباحث درسی خود تعادل برقرار بکند. و همچنین باید برنامه های درسی که به شکل بلند مدت تر نوشته می شود دارای انعطاف پذیری بیشتری باشد

 

منظور از انعطاف پذیر بودن برنامه درسی این است که در برنامه های درسی باید زمان های جبرانی قرار بدهیم که اگر دانش آموز نتوانست به درستی بازه  های زمانی درس خود را اجرا کند در این زمان های جبرانی درس های عقب افتاده خود را بخواند

 

سوال های متداول

 

دلیل اجرا نشدن برنامه ی درسی ممکن است چه باشد؟ 

دلیل های مختلفی می تواند داشته باشد . اما شاید بشود گفت بزرگ ترین دلیل اجرا نشدن برنامه های درسی ، این است که آن برنامه ها ی درسی به شکل اصولی تنظیم نشده است و با مطابق با شرایط دانش آموز نیز نیست

 

جهت ارتباط با مشاوران فاروس طاها با این شماره تماس بگیرید. تلفن : 09120981385

برچسب ها