images-shape-5images-shape-6images-shape-7images-shape-21images-shape-21

جزئیات مقاله

پزشکی, دندان پزشکی, داروسازی با 24 گام برنامه ریزی فاروس با قاطعیت و اطمینان 100%

معیار پذیرش دانشجو دوره کارشناسی برای بورسیه تحصیلی/ فول فاند کارشناسی ارشد آزمون

معیار پذیرش دانشجو دوره کارشناسی برای بورسیه تحصیلی/ فول فاند کارشناسی ارشد

  

از آنجایی که هزینه تحصیل در خارج از کشور و به ویژه در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا گران است؛ بنابراین جای تعجب نیست هر دانشجویی که می خواهد در خارج از کشور به تحصیل ادامه دهد. دنبال فاند و بورسیه تحصیلی باشد. به عبارت دیگر، این موضوع امروزه مورد توجه بسیاری از دانشجویان در ایران است. بنابراین، ما در این مقاله فاروس طاها سعی داریم شما را به طور کامل با معیارهای پذیرش دانشجو برای بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی؛ و همچنین، فول فاند کارشناسی ارشد آشنا کنیم. و به طور کلی شما را با شرایط بورسیه تحصیلی یا فاند برای تحصیل در خارج از کشور آشنا سازیم.

  

بورسیه تحصیلی یا فاند چیست؟

 

ما در این بخش به پاسخ این سوال که بورسیه تحصیلی یا فاند چیست می‌پردازیم. بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تمایل دارند که از خدمات رایگان  یا نیمه رایگان تحصیل استفاده کنند. همانطور که می‌دانید تحصیل در اکثر کشورهای خوب دنیا مشمول پرداخت شهریه است. اما چگونه می توان از شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی رایگان استفاده کرد؟ برای بورسیه شدن چه کنیم؟ بورسیه نوعی شرایط خاص است که به دانشجویان امکان تحصیل رایگان یا نیمه رایگان را می دهد. بورسیه تحصیلی معمولاً به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که شرایط تحصیلی بسیار خوبی دارند. و همچنین، نمرات بالایی دارند.

  

بورسیه می‌تواند برای کل مخارج تحصیل و زندگی فرد باشد و یا بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش دهد. شرایط بورسیه تحصیلی یا فاند برای همه اشخاص یکسان نیست. دریافت بورسیه تحصیلی در اکثر موارد در مقاطع دکترا و ارشد امکان دارد. اما ذکر این نکته ضروری است که به ندرت می توان برای دوره‌های کارشناسی بورسیه دریافت کرد. در واقع بورسیه، نوعی هدیه است که از طرف دانشگاه یا نهادهای دولتی یا خصوصی هر کشور به دانشجویان ممتاز و یا دانشجویانی که نیاز به دریافت آن دارند؛ تعلق می گیرد.

  

انواع فاند یا بورسیه تحصیلی

 

این نوع از تامین مالی انواع گوناگونی دارد؛ که با توجه به شیوه تامین مالی با یکدیگر متفاوت هستند. انواع فاند عبارت اند از:

  


 

دستيار آموزشی (Teaching Assistantship)

 

در فاند دستیار آموزشی که اختصارا به آن فاند TA هم می‌گویند؛ شما در کارهای خاصی مانند متصدی آزمایشگاه، حل تمرین، رفع اشکال و .... به استاد خود کمک می‌کنید و در ازای آن حقوق و پول دریافت می‌کنید. به این وسیله می‌توانید بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را به صورت مستقیم بپردازید.

  

 دستيار پژوهشی  (Research Assistantship)

 

در فاند دستیار پژوهشی که اختصارا به آن فاند RA  هم می‌گویند؛ در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با استاد خود همکار می‌کنید و در عوض بخشی از فاند پروژه مورد نظر را دریافت می‌کنید. با پولی که از این طریق دریافت می‌کنید نیز می‌توانید به صورت مستقیم بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را بپردازید.

  

تخفيف و یا چشم پوشی از شهريه دانشگاه  (Tuition Waiver)

 

در این نوع از فاند که با نام  Waiver نیز شناخته می‌شود. دانشگاه به صورت کلی یا به صورت جزئی از دریافت شهریه چشم‌پوشی می‌کند. و به شکل غیرمستقیم از دانشجو حمایت مالی می‌کند.

  

اسکالرشیپ  (Scholarship)

 

اسکالرشیپ که ما آن را با عنوان بورس تحصیلی هم می‌شناسیم؛ کمک هزینه‌ای است که از طرف یک دانشگاه یا یک ارگان دولتی یا خصوصی برای کمک تحصیلی به دانشجو پرداخت می‌شود. و دانشجو به وسیله آن می‌تواند با توجه به نوع اسکالرشیب یک بخش یا کل هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تامین کند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از بهترین اسکالرشیپ‌ها و بورسیه‌های تحصیلی با مشاوران فاروس طاها تماس حاصل نمایید.

  

☎️ شماره تماس موسسه فاروس طاها = 09120981385 ☎️

  

فلوشیپ  (Fellowship)

 

فلوشیپ نوعی فاند است که بیشتر به دانشجویان دوره دکتری و در گاهی موارد به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. فلوشیپ در واقع کمک هزینه‌ای است که برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی خاص پرداخت می‌شود؛ تا ضمن حمایت مالی از پروژه تحقیقاتی، فرد محقق را به تحصیل و پژوهش تمام‌وقت ترغیب کند. فلوشیپ‌ ها معمولا اعتبار بالایی دارند.

  

شرایط بورسیه تحصیلی یا فاند

 

بورسیه های تحصیلی کمک هزینه هایی هستند که دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجویانی که با اخذ پذیرش تحصیلی قصد تحصیل در این مراکز را دارند؛ تعلق می گیرد. دانشگاه ها و مراکز آموزشی اروپا و آمریکا سالانه بسیاری از بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان با تراز علمی بالا در نظر می گیرد. تا آن ها بتوانند با این کمک هزینه به مخارج تحصیل یا زندگی خود کمک کنند و از پس آن برآیند. بورسیه ها یا کمک هزینه های تحصیلی انواع متفاوتی دارند. یعنی هر کدام از آنها برای موقعیت های متفاوتی در نظر گرفته شده اند.

 

این کمک هزینه ها بیشتر به دانشجویان بین المللی یا دانشجویانی که توان علمی بسیار بالایی دارند؛ اما از لحاظ مالی شرایط نابسامانی دارند تعلق می گیرد. شرایط بورسیه تحصیلی یا فاند و مدارک مورد نیاز آن برای مقاطع مختلف مثل کارشناسی، کارشناسی ارشد متفاوت است. و نیاز به شرایط مخصوص به خود را دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  

شرایط بورسیه شدن در مقطع کارشناسی

 

شرایط بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور، بدین صورت است که در کشورهایی مثل آلمان، نروژ، اتریش و غیره که بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان ارائه می شود؛ اغلب شرایط خاصی وجود دارد. تا متقاضی بتواند برای اخذ بورسیه تحصیلی کشور مورد نظرش درخواست دهد. به طور کلی، دوره کارشناسی یا لیسانس به مدت 4 سال طول می کشد. به علاوه، رشته های گوناگونی در کشورهای مختلف برای تحصیل در این مقطع وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اغلب بورسیه های تحصیلی برای مقطع دکتری و کارشناسی ارشد ارائه می شوند. به عبارت دیگر، احتمال دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی خیلی کمتر از دریافت بورسیه در دیگر مقاطع تحصیلی می باشد. مدارک موردنیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

 

  • رزومه تحصیلی متقاضی؛
  • مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات؛
  • مدرک زبان آیلتس حداقل 6.5 یا مدک زبان رسمی کشور موردنظر؛
  • انگیزه نامه که نامه ای است که دانشجو در آن اهداف و قصد خود از تحصیل در این رشته و دانشگاه را در آن بیان می کند.

  

پذیرش فول فاند چیست؟

 

فاندهای تحصیلی را از لحاظ پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیلی می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  


 

فاندهای جزیی ( Partial Fund )

 

این نوع از فاند فقط بخشی از هزینه‌های زندگی یا تحصیلی شما را تامین می‌کند. و شما برای تامین باقی مانده هزینه‌ها باید به صورت شخصی هزینه کنید.

  

فول فاند ها یا فاندهای کامل تحصیلی ( Full Fund )

 

این نوع از فاند، تمام هزینه‌های نرمال زندگی و تحصیلی شما را پوشش خواهد داد. پذیرش فول فاند می‌تواند شامل یک فاند تحصیلی با مبلغ مناسب باشد. (مانند اسکالرشیپ وانیر کانادا که با مبلغی در حدود 50000 دلار تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد). و یا آنکه مجموعه از فاندهای تحصیلی گوناگون ( دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی، اسکالرشیپ و ...) باشد. در هر صورت، پذیرش فول فاند به معنای تامین کامل هزینه‌های زندگی و تحصیلی شماست. و عموما فول فاند تحصیلی تمام هزینه‌های یک زندگی تک نفره ( و به سختی یک زندگی دو نفره ) در آمریکا و کانادا را پوشش خواهد داد.

  

فول فاند کارشناسی ارشد

  

فول فاند کارشناسی ارشد

 

نحوۀ دریافت فول فاند تحصیلی برای دوره کارشناسی ارشد دقیقاً ارتباطی مستقیم با دانشگاه و قوانین آن دارد. اگر می خواهید از دانشگاه مورد نظر خود فول فاند تحصیلی دریافت کنید، بهتر است به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط دقیق، مقاطع تحصیلی رشته‌های تحصیلی تحت پوشش آن مطلع شوید. اما در حالت کلی، اخذ فاند تحصیلی دوره کارشناسی ارشد نیاز به ارائۀ ریزنمرات مقطع قبلی، معدل کل؛ و همچنین، سوابق تحصیلی فرد، نداشتن گپ تحصیلی، شروط سنی، توصیه نامه، مقالات علمی، نمرۀ زبان و داشتن برنامه تحصیلی دارد.

 

به طور کلی، برای گرفتن فاند برای کارشناسی ارشد شانس شما نسبت به مقطع کارشناسی بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین، می‌توانید به طور همزمان برای دریافت فاند از چند دانشگاه درخواست دهید؛ تا در این صورت، یکی از آن‌ها با درخواست شما موافقت کند. در نظر داشته باشید که شرایط دریافت فاند تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف و در مقاطع متفاوت با هم فرق می‌کنند.

  


✅فاند گرفتن یا بورسیه به چه معنا است؟


همان طور که در ابتدا مقاله گفته شد؛ فاند گرفتن یعنی فراهم شدن امکان پرداخت شهریه تحصیل و حتی برخی و یا تمام هزینه های زندگی مثل خوراک و بلیط رفت و آمد و اجاره محل سکونت از طرف سازمان یا نهاد یا دانشگاه مقصد.


✅فاند تحصیلی به چه معنا است؟


فاند تحصیلی کمک هزینه تحصیلی برای پرداخت شهریه تحصیل؛ و همچنین، پرداخت وجهی به دانشجو برای گذران زندگی دانشجویی است.


✅چه شرایط و مزایایی به بورسیه شدن کمک کی کند؟


داشتن مهارت های علمی بالا، رزومه قوی، نوشتن درست انگیزه نامه و معدل خوب و نمره زبان عالی در اخذ بورسیه تحصیلی رایگان بسیار تأثیرگذار است. از این میان زبان انگلیسی فرد هرچه قوی تر باشد، در اخذ بورسیه به او بیشتر کمک می کند.


✅شرایط فول فاند کارشناسی ارشد چیست؟


به طور کلی، در مقطع تحصیلات تکمیلی، داشتن معدل بالای 16 و آیلتس 6.5 برای کارشناسی ارشد ضروری است. دانشجو برای اخذ فول فاند لازم است که مهارت های زبانی بالا و رزومه پژوهشی قوی؛ و همچنین، انگیزه نامه و هدف خود از تحصیل در مقطع ارشد آن دانشگاه را ارائه نماید.

برچسب ها: