images-shape-5images-shape-6images-shape-7images-shape-21images-shape-21

جزئیات مقاله

پزشکی, دندان پزشکی, داروسازی با 24 گام برنامه ریزی فاروس با قاطعیت و اطمینان 100%

معافیت تحصیلی پشت کنکوری های مشاوره

معافیت تحصیلی پشت کنکوری های 1401

 

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری های 1401>> معافیت تحصیلی برای بچه های پشت کنکوری بسیار مهم است. یکی از مهمترین انوع معافیت، معافیت تحصیلی است. اشتباه در این مورد میتواند باعث عقب ماندن شما در درس و خدمت شود. دانشجویان پسر بعد از قبولی در کنکور و قبل از ثبت نام در دانشگاه باید نسبت به تعیین وضعیت خدمت سربازی خود اقدام کنند. برای ادامه تحصیل حتی اگر یک روز غیبت بخورند دیگر در دانشگاه های سراسری نمیتوانند مشغول به تحصیل شوند. به همین دلیل این نکته بسیار حائز اهمیت است.

 

معافیت تحصیلی به چه معناست؟

 

طبق قوانین موجود دانش آموزان و دانشجویانی که در دانشگاه ها، مراکز علمی کاربردی و موسسه های آموزش عالی مشغول تحصیل هستند و به سن قانونی مشمولین خدمت رسیده باشند شامل معافیت تحصیلی میشوند و میتوانند به تحصیل خود ادامه دهند و نیازی به اعزام به خدمت ندارند.

 

قوانین معافیت تحصیلی

 

معافیت تحصیلی برای کنکوری ها و دانش آموزان سال آخری بسیار مهم است از این رو باید اطلاعات خود در این زمینه را همیشه به روز نگه دارند. یکی از قوانینی که وجود دارد این است که جوانان  تا 20 سالگی میتوانند دوره متوسطه خود را به اتمام برسانند. بر اساس قوانین داوطلبین میتوانند یک سال در  کنکور شرکت کنند و اگر قبول شوند بدون مشکل معافیت به تحصیل بپردازند. بریا سال دوم نیز مشکلی وجود ندارد و میتوانند در کنکور شرکت کنند.( برای کسب اطمینان بیشتر و آخرین اطلاعیه ها به سایت پلیس+10 مراجعه کنید.)

 

دریافت معافیت تحصیلی

 

بنا بر قانون دانش آموزانی که دوره متوسطه دوم خود را به صورت پیوسته  تا تاریخ 31/6/1400 به اتمام رساندند میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. دانش آموزانی که دوره دوم متوسطه خود را به موقع و طبق تاریخ اعلام شده تمام کرده باشند و این دوره را دانش آموز رسمی بوده باشند میتوانند برگه آمدگی خدمت را پر کرده و باتوجه به اینکه غیبتی نخواهند داشت برگه معافیت خود را دریافت کنند.

 

دانشجویان دانشگاه های دولتی،آزاد و یا موسسات علمی و طلاب میتوانند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معافیت خود را دریافت کنند. مدت اعتبار این گواهی یک ساله است.

 

نحوه تمدید معافیت تحصیلی

 

1 -بعد از 18  سال تمام و ورود به 19 سالگی به یکی از شعب دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و درخواست معافیت تحصیلی خود را ارائه دهید.

 

2-  گواهی شما تا اعتبار یک سال یعنی 20 سالگی برای شما صادر میشود

 

3- معافیت خود را به واحد آموزش تحویل دهید.

 

معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی

 

تمام دانشجویان در مدت تحصیل خود از ابتدا تا پایان تحصیل تنها یکبار میتوانند انصراف دهند و سپس با شرایطی به تحصیل بازگردند.

 

شرایط بازگشت به تحصیل بعد از انصراف

 

مقطع جدید، تکراری نباشد. یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشند

 

انصراف در سنوات ارفاقی نباشد.

 

عدم گذشت بیشتر از 1 سال از تاریخ انصراف

 

انصراف از تحصیل ، با اخذ مدرک درجه پایین تر همراه نباشد. مثلا انصراف از مقطع کارشناسی با اخذ مدرک دوره کاردانی نباشد.

 

معافیت دانش آموزان  خارج از کشور

 

دانش آموزان ایرانی که در خارج از کشور در مدارس ایرانی و یا مدارس مورد تایید ایران مشغول تحصیل می باشند حداکثر تا 6 ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت میتوانند با مراجعه به سفارت و نمایندگی ایران در آن کشور نسبت به اخذ مدرک معلفیت تحصیلی خود اقدام کنند.

 

ادامه تحصیل مشمولان خارج از کشور

 

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری های 1401>> دانش آموزانی که در کشورهای دیگر مشغول تحصیل میباشند و از مقطع متوسطه فارغ التحصیل میشوند، بعد از قبولی در دانشگاه به شرط آنکه بیش از 1 سال از فارغ التحصیلی آنان نگذشته باشد میتوانند با مراجعه به سفارت معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند.

 

نکته: دانش آموزانی که مقطع متوسطه را در داخل ایران خوانده باشند و فارغ التحصیل شوند و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشند حداقل باید مدرک کارشناسی خود را در داخل ایران دریافت کنند.

 

نکته2: در صورت عدم اتمام تحصیل در مدت سنوات مجاز، با موافقت وزارت علوم و وزارت بهداشت تا 2ترم مدت سنوات قابل افزایش است.

 

 ایست خدمت سربازی

 

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری های 1401>> بسیاری فکر میکنند با سربازی در صورتی که در دانشگاه قبول شده باشند نمیتوانند بروند و به نوعی فرصت تحصیل را از دست میدهند. داوطلبینی که به سن خدمت سربازی رسیده اند باید اطلاعات خود را به روز نگه دارند تا فرصتی از دست ندهند و بعدها افسوس آن را نخورند. ایست خدمت سربازی طرحی است که برای داوطلبینی به وجود آمده است که در حین خدمت یا اوایل سربازی خود در دانشگاه قبول شده اند و قصد تحصیل دارند. ایست خدمت در واقع انصراف از خدمت سربازی جهت ادامه تحصیل است. در این شرایط پس از اتمام درس خود باید به سربازی رفته و باقی مانده آن را سپری کنند. نکته مهم این است که استفاده از این طرح ایست خدمت برای مقطع کارشناسی به بالا است. سربازانی که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دیپلم را داشته باشند میتوانند به مراکز غیرحضوری مراجعه کنند و مدرک دیپلم خود را بگیرند و از این بابت مشکلی نیست. ولی برای کاردانی نمیتوانند از این طرح استفاده کنند.

 

شرایط ایست خدمت برای تحصیل

 

عدم غیبت سربازی

 

عدم سوءپیشینه

 

قبولی در کنکور کارشناسی و یا مقاطع بالاتر

 

اعزام مجدد به خدمت سربازی بعد از اتمام تحصیل

 

نداشتن سوءسابقه در حین خدمت( به طور مثال سابقه فرار از خدمت نباید داشته باشند)

 

معافیت تحصیلی طلاب

 

برای طلاب و کسانی که در حوزه علمیه مشغول تحصیل هستند هم امکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود دارد.

 

طلاب مشمول با توجه به سنوات تحصیلی خود، معافیت تحصیلی دریافت میکنند که به صورت زیر است:

 

در سطح 1- پایه 1 تا 6 به مدت 6 تا 9 سال

 

در سطح 2- از پایه 7 تا9 به مدت 3 تا6 سال

 

در سطح3- از پایه 10 و دو سال حضور در کلاس فقه 3تا 6سال

 

در سطح 4- تحصیل در علومی خارج از فقه و تا زمانی که حوزه علمیه اتمام تحصیل آنان را اعلام کند مجاز به تحصیل هستند.

 

 

برچسب ها: