فاروس logo

شرایط محرومیت در کنکور سراسری

شرایط محرومیت در کنکور سراسری

شرایط محرومیت در کنکور سراسری

شرایط محرومیت در کنکور سراسری

 

کدام دسته از داوطلبان برای شرکت در کنکور سراسری سال آینده محروم اند؟ موارد محرومیت شرکت در آزمون در دفترچه ثبت نام آزمون سراسری نیز ذکر شده است. به طور کلی می توان گفت سه دسته از داوطلبین از کنکور سراسری سالآینده محروم می شوند. البته شرایطی مبنی بر رفع محرومیت شرکت در کنکور سراسری وجود دارد. در ادامه با ماه همراه باشید تا شرایط محرومیت در کنکور سراسری را برایتان شرح دهیم.

 

 محرومیت در کنکور

☑️ دانشجویان دوره روزانه در هر مقطع تحصیلی مجاز به شرکت در کنکور سراسری نیستند.

البته داوطلبینی که در دوره های روزانه تحصیل می کننند اگر به قصد قبولی در دانشگاه و انتخاب رشته مجدد این کار را انجام مدهند می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند. البته این مورد هر سال تغییر می کند. و باید در انتظار دفترچه ثبت نامی کنکور سراسری بمانید تا این بند را دقیق تر مطالعه کنید. در سال 1400 این بند به ایمن صورت بود که دانشجویان در مقطع روانه تنها به شرطی مجاز به شرکت در کنکور هستند که تا پایان اسفند 99 از دانشگاه انصراف دهند.

☑️ داوطلبن مردی که مشمول شرایط نظام وظیفه هستند.

داوطلبینی که جزو مشمولین نظام وظیفهه هستند در صورتی که وارد دوره غیبت شده اند و شامل معافیت تحصیلی نمی شوند، باید هرچه سریع تر نسبت به پر کردن دفترچه اعزام به خدمت اقدام کنند.

☑️ فارغ التحصیلان رشته پزشکی که تعهد در خدمت دارند.

رشته هایی که تعهد در خدمت دارند در طی آن ها مشمولین باید بعد از به پایان رساندن دوره تحصیلی مدتی را برای دولت در محل مشخص شده خدمت کنند.

بیشتر بخوانید: شرایط رشته های دارای تعهد خدمت و معرفی آن ها

 

رفع محرومیت شرکت در کنکور سراسری

شرایط رفع محرومیت از بند های کنکور سراسری در هر بند به آن اشاره شده است. برای رفع محرومیت از شرط دوبار پذیرفته شدن در کنکور سراسری این شرط از سال 97 لغو شده و پذیرفته شدگان در دو دوره روزانه می توانند دوباره در کنکور سراسری شرکت کرده و انتخاب رشته کنند. رفع محرومیت در سال 1400 نیز به این صورت است که داوطلبینی که تا 25 اسفند 1399 انصراف قطعی از دانشگاه دهند می توانند دوباره در آزمون سراسری شرکت کرده و انتخاب شته کنند.

در سال 95 آیین نامه اجرایی قانون خدمات پزشکان اخذ شده و در سال 96 منتشر شد. ماده دو و سه این آیین نامه به این صورت بود که کسانی که از رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت فارق التحصیل شده اند و از مشمولین خدمات اجباری در مقطع کاردانی و کارشناسی در قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان هستند، درصورتی که در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می توانند دوره خدمت خود را به بعد از فارق التحصیلی موکول کنند. البته این قانون برای کسانی قابل اجراست که

 

رفع این محرومیت برایب داوطلبینی اجرایی است که قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی تحصیل نکرده اند و همچنین وارد غیبت نیز نشده اند. این داوطلبان برای رفع محرومیت می توانند در در زمان تعیین شده دفترچه اعزام به خدمت را تکمیل کرده و همزمان در انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت کنند. بنابراین درصورت قبولی به آن ها سنوات تعلق می گیرد و می توانند از معافیت از خدمت استفاده کنند.

 

این بند در سال 97 باطل اعلام شد اما در ادامه به بررسی آن می پردازیم. رداوطلبینی که از سال 62 به بعد دوبار در کنکور سراسری شرکت کرده و پس از آن انتخاب رشته کردند و در دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند. در اینجا تعداد دفعات شرکت در کنکور سراسری ملاک نیست. بلکه تعداد پذیرفته شدن در دانشگاه های روزانه در سراسر کشور اهمیت دارد. بنابراین اپگر از سال 62 به بعد دو بار در فرآیند انتخاب رشته شرکت کرده و در دوره روزانه پذیرفته شده اید مجاز به شرکت در کنکور سراسری نیستیدفارغ از اینکه ثبت نام کرده باشید یا نه. از سال 97 به بعد این بند توسط شورای دیوان عالی باطل اعلام شده.

 

در صورت قبولی در کد رشته های دانشگاه روزانه در سراسر کشور هیچ محدودیتی برای شرکت در کنکور سراسری سال آینده نخواهید داشت. مگر آنکه برای شرکت در دانشگاه مورد نظر اقدام کرده و ثبت نام کنید. در این صورت شما دانشجوی دانشگاه روزانه به حساب آمده و شامل محرومیت دانشگاه روزانه خواهید شد.

آیا می دانید تا چه رتبه ای مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه هستیم؟ تحلیل رتبه های کارنامه کنکور

 

منظور از محرومیت دوساله از کنکور چیست؟ محرومیت های کنکور موارد بالا را شامل می شود. به غغیر از موارد ذکر شده در بالا در صورتی که هیچ مصوبه جدیدی به ثبت نرسد، سایر متقاضیان شرکت در کنکور سراسری می تونند در کنکور ثبت نام کنند و در دوره های مختلف دانشگاه ها در دوره های مختلف انتخاب رشته کرده و شرکت کنند.

 

برچسب ها


رفع محرومیت شرکت در کنکور سراسری

شرایط محرومیت در کنکور سراسری

محرومیت در کنکور سراسری