فاروس logo

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان

رویای پزشکی و پرستاری دلیل بسیاری از افراد برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان است. از طرفی بسیاری از خانواده ها به دلایل مختلف یا باور های غلط دوست ندارند که فرزندشان به سمت رشته های فنی و هنرستان برود و ترجیح می دهند آن ها را در رشته های ریاضی و تجربی نام نویسی کنند.

با وجود این انتخاب رشته در دبیرستان نیازمند شرایطی است و همه افراد نمی توانند به رشته دلخواه خود بروند. در صورتی که انتخاب شما در دبیرستان درست باشد و رشته تحصیلی با هدفی که دارید هماهنگ شود تاثیر زیادی روی موفقیتتان خواهد داشت.

از آنجا که انتخاب رشته یکی از مهم ترین مسائل در طول تحصیل افراد است، تصمیم داریم که اطلاعات مفیدی را درباره این مسئله و نکات مهم هنگام انتخاب رشته را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین تا پایان همراه ما باشید و از مطالب مفید ما استفاده کنید.

چرا رشته تجربی پرطرفدار است؟

همانطور که می دانید رشته تجربی در دبیرستان بسیار پر طرفدار است. از 10 نفری که قرار است انتخاب رشته داشته باشند حداقل 8 نفر به سراغ رشته تجربی می روند. حال چه چیزی باعث می شود که انتخاب رشته تجربی در دبیرستان بسیار زیاد باشد؟

مشاغل پرکاربرد

یکی از مهم ترین دلایل برای انتخاب رشته تعیین شغل آینده شما خواهد بود. با توجه به اینکه رشته علوم تجربی جدا از پزشکی و پرستاری دارای زیرشاخه های فراوانی است، شما برای انتخاب شغل دارای موقعیت های بسیاری هستید و به اصطلاح دستتان باز است. از این رو اکثریت دانش آموزان برای اینکه بتوانند یک شغل مناسب و مهم داشته باشند به سمت رشته علوم تجربی می روند. از طرفی این موقعیت های شغلی که جزو زیرشاخه های علوم تجربی است در جامعه نقش مهمی دارد.

برای مثال داروسازی جزو یکی از پر طرفدار ترین مشاغل است که زیرشاخه علوم تجربی محسوب می شود. سالانه افراد زیادی به سمت این رشته مهم گرایش پیدا می کنند. از طرفی به دلیل راحت تر بودن قبولی این رشته نسبت به پزشکی می تواند انتخاب خوبی برای شغل آینده شما باشد.

باور های غلط

در مواقعی پیش می آید که والدین دانش آموزان برخلاف میلشان آن ها را مجبور می کنند که در یکی از رشته های تجربی یا ریاضی تحصیل کنند. زیرا فکر می کنند که تحصیل در رشته های فنی یا هنرستان هیچ سودی ندارد و در فامیل جایگاه جالبی نخواهد داشت.

برای اینگونه افراد با باور های غلط باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید و امروزه این باور دیگر جایگاه خوبی در بین افراد ندارد. بسیاری از نخبگان کشور در رشته های فنی تحصیل کرده اند و جایگاه ویژه ای را به دست آورده اند. تحصیل فرزند شما در رشته تجربی بدون علاقه هیچ فایده ای ندارد و نمی تواند موفقیت کافی را پیدا کند. بنابراین بدون علاقه فرزند خود را وارد رشته های ریاضی یا تجربی نکنید. زیرا به دلیل رقابت بالایی که در این رشته ها دارد ممکن است آسیب های روحی فراوانی ببیند و تاثیرات منفی روی آیده او داشته باشد.

چه شرایطی برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان مهم است؟

در این بخش قرار است که شرایط لازم را برای انتخاب رشته در دبیرستان به شما یاد آوری کنیم که هنگام انتخاب رشته به کارتان می آید.

علاقه

مهم ترین و اصلی ترین شرط برای انتخاب رشته تجربی علاقه خود فرد خواهد بود. از آنجا که دروس تجربی سخت هستند و معمولا رقابت بین دانش آموزان زیاد است، باید علاقه وجود داشته باشد. بدون علاقه فرد در این مسیر آسیب می بیند و قطعا انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست می دهد.

درصورت وجود علاقه ، فرد برای خود هدف مهمی را تعیین می کند و برای بدست آوردن آن تلاش خواهد کرد. همین علاقه انگیزه ای می شود برای رسیدن به هدف و کسب موفقیت های آینده دانش آموزان رشته تجربی.

معدل بالا

یکی دیگر از شرایطی که برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان مهم است و هنگام ثبت نام مدیر مدسه به آن اهمیت می دهد، معدل بالا و کسب نمرات خوب در دروس خواهد بود. اگر دوست دارید که در رشته علوم تجربی تحصیل کنید، معدل خود را در طول سال تحصیلی افزایش دهید و بالا نگه دارید.

از طرفی به دلیل سخت بودن دروس این رشته اهمیت به معدل کمی منطقی به نظر می رسد. زیرا تجربه ثابت کرده است در مواقعی برخی از افراد که نمرات خوبی نداشته اند از پس دروس این رشته برنمی آیند و مشکل برایشان ایجاد می شود. البته در این بین استثناء نیز وجود دارد و افراد زیادی با نمرات پایین توانسته اند برای رویای خود بجنگند و موفق شوند.

انگیزه زیاد و حس رقابت

با توجه به اینکه رشته تجربی در کنکور شرکت کنندگان بسیاری دارد، از همان ابتدا باید روحیه بالا و رقابت زیادی داشته باشید. روحیه و انگیزه بالا به شما قدرت جنگیدن برای هدفتان را می دهد و مانع نا امیدی شما خواهد شد.

در غیر اینصورت ممکن است پس از یک شکست ناامید شوید و به کلی دور هدفتان را خط بکشید. باید بدانید که تنها افرادی در این رشته موفق می شوند که پشتکار و انگیزه بالایی دارند. برای مثال افرادی هستند که پس از یکبار شکست در کنکور دیگر به سراغش نمی روند و از آن یک غول بزرگ می سازند. حال در نقطه مقابل افرادی نیز هستند که پس از چند بار شکست ناامید نشده اند و اکنون رشته تحصیلی دلخواهشان را به دست آورده اند.

وجود مشاور تحصیلی

همه دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور را دارند یا حتی همان دوران مدرسه بهتر است که یک مشاور کنکور برای خود در نظر بگیرند. این مشاور کنکور مانند یک هدایتگر می تواند شما را در رسیدن به آرزوها و هدف هایتان راهنمایی کند. وجود یک مشاور کاربلد در تمام طول تحصیل قطعا به کارتان می آید.

موسسه فاروس طاها با داشتن چندین سال سابقه در زمینه مشاوره تحصیلی و کنکور می تواند به شما در انتخاب رشته تجربی  در دبیرستان کمک کند. بنابراین اگر در انتخاب خود شک دارید و نمی دانید که آیا انتخاب درستی داشته ای یا خیر، با مشاورین ما در این موسسه ارتباط برقرار کنید.

 

برچسب ها


مشاوره انتخاب رشته تجربی