فاروس logo

تاثیر خواب کافی در یادگیری مطالب

تاثیر خواب کافی در یادگیری مطالب

تاثیر خواب کافی در یادگیری مطالب

تاثیر خواب کافی در یادگیری مطالب

  

در این مقاله فاروس طاها می خواهیم به بررسی موضوع تاثیر خواب کافی در یادگیری بپردازیم. همان طور که می دانید کمبود خواب بر روی عملکرد دانش آموزان در مدرسه بسیار تأثیر گذار است. این کمبود خواب می تواند در پیشرفت و همچنین، سلامت آنها تأثیر داشته باشد. علاوه بر این، محققان دانشگاه بهداشت روان داگلاس و دانشگاه مک گیل نشان داده اند که دانشجویانی که خواب کافی دارند، نمرات بهتری کسب می کنند. میزان خواب کافی و چگونگی خواب می تواند عملکرد دانش آموزان را بهبود بخشد. بنابراین، شما عزیزان حتما باید به این موضوع توجه کافی را داشته باشید. همچنین، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. تا هرچه بیش تر با این موضوع مهم آشنایی پیدا کنید.

  

تاثیر خواب بر یادگیری

  

یک سوم عمر ما انسان‌ها به خوابیدن می‌گذرد. این جمله ای است که همه ما بارها و بارها آن را دیده یا شنیده‌ایم. اما واقعا چرا بدن ما به این میزان از خواب نیاز دارد. یا خوابیدن یا نخوابیدن چه تاثیری بر روی زندگی ما خواهد گذاشت؟

 

اگر دقت کرده باشید حتی بهترین و سرسخت‌ترین دستگاه های مکانیکی هم نمی‌توانند به طور مداوم کار کنند. و هرچند وقت یکبار نیاز به خاموش شدن و سرویس دارند. همین موضوع در مورد بدن ما هم صدق می‌کند. تازه با این تفاوت که بدن ما از لحاظ استقامت به مراتب ضعیفتر از دستگاه‌های مکانیکی و ماشین هاست. برای اینکه بهترین بازده را از بدن و به خصوص مغز خود بگیریم باید به اندازه کافی بخوابیم. ما در این مقاله نقش و تاثیر خواب بر یادگیری را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا ببینید یادگیری سریع چگونه به کمک خواب کافی اتفاق می‌افتد.

  

تاثیر خواب بر یادگیری؛ نقش خواب در بهبود یا افت عملکرد مغز

  

بررسی های انجام شده نشان می‌دهند که خواب کافی از دو جهت بر یادگیری و حافظه شما تاثیر خواهد گذاشت:

  

  

تاثیر عدم خواب کافی بر میزان تمرکز در یادگیری

  

تاثیر عدم خواب کافی بر میزان تمرکز در یادگیری

  

بسیاری از ما زمان زیادی را صرف مطالعه و خواندن مطالب درسی می‌کنیم. اما در طول این زمان مدام حواسمان جای دیگری است. عدم تمرکز در هنگام درس خواندن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در بین دانشجویان و دانش‌آموزان وجود دارد. احتمالا شما هم مجبور شده‌اید که برای قبول شدن در یک امتحان تمام شب را بیدار بمانید. این بیدار ماندن‌ها و درس خواندن در شب زمانی نتیجه خواهد داد که علاوه بر درس خواندن مقداری هم استراحت کنید. زمانی که اطلاعات جدیدی به مغز شما وارد می‌شود، مغز در هنگام خواب شروع به تجزیه و تحلیل آنها می‌کند. به همین دلیل هم اگر به اندازه کافی نخوابید هیچ یک از مطالبی که مطالعه کرده‌اید را یاد نخواهید گرفت.

 

همچنین، نداشتن تمرکز کافی هنگام درس خواندن باعث خواهد شد که شما درک درستی از مطلبی که در حال مطالعه آن هستید نداشته باشید. به همین علت هم عملا نخواهید توانست فارغ از اینکه چقدر مطالعه می‌کنید مطلبی را یاد بگیرید. این اتفاق فقط محدود به زمانی که بیدار می‌مانید تا درس بخوانید نمی‌شود. بلکه در طول دوران تحصیل هم باید سعی کنید که شب‌ها به اندازه کافی استراحت کنید. وگرنه صبح‌ها سر کلاس برای درس خواندن تمرکز کافی نخواهید داشت.

  

  

خواب و حافظه و نقش آن در یادگیری

  

زمانی که شما خوابیده‌اید، تقریبا تمام اعضای بدنتان نیز در حال استراحت هستند. اما این جا یک استثنا هم وجود دارد و این استثنا همان مغز است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مغز شما حتی در هنگام خواب هم در حال پردازش اطلاعات است. این یعنی حتی زمانی که شما در خواب ناز هستید هم مغز شما در حال انتقال اطلاعات به حافظه شما است.

 

اگرچه یادگیری و یادآوری همیشه در هنگام بیداری اتفاق می‌افتند. اما تحقیقات نشان می‌دهند که خواب عنصری است که بخش های مختلف حافظه ما را به هم متصل می‌کند. در واقع، اتفاقات و تجزیه و تحلیل‌هایی که در هنگام خواب درون مغز ما روی می‌دهد، علاوه بر حافظه ما بر روی یادگیری و یادآوری نیز تاثیر دارد. در نتیجه نداشتن خواب کافی باعث ناتوانی شما در بیاد آوردن و به خاطر سپردن مطالب را خواهد داشت.

  

تاثیرات کمبود خواب و کیفیت بد خواب

  

زمانی که فردی به میزان کافی نتواند بخوابد تاثیرات منفی ایی روی حالت یادگیری، گذاشته خواهد شد. همچنین، ایجاد تغییر در حالت یادگیری تاثیر مستقیم روی دریافت اطلاعات جدید خواهد داشت. هر چند، کمبود مزمن خواب روی افراد مختلف به اشکال مختلفی تاثیر می‌گذارد. مشخص است که خواب خوب در شب تاثیر زیادی روی یادگیری و حافظه دارد.

 

صدمات و بیماری‌هایی که موجب اختلال در بدنه مغز می‌شوند به هیچ اختلالی در توانایی شکل‌گیری حافظه جدید, منجر نمی‌شود. در نتیجه، افراد باید بتوانند زمان و کیفیت خواب خود را کنترل کنند. این امر برای دانشجویان و دانش آموزان بسیار مهم و ضروری است که بتوانند محدوده زمانی و کیفیت خواب خود را تحت کنترل خود دربیاورند. روند یادگیری شان بهتر خواهد شد و در نتایج امتحانات آنها تاثیر مستقیم خواهد داشت. با توجه به این موارد حتی اگر زمان خواب نیز کم باشد. اما کیفیت آن خوب باشد، مطمئنا تاثیر این کیفیت خوب بر یادگیری و حافظه مشهود خواهد بود.

  

قبولی تضمینی کنکور سراسری و کسب رتبه برتر فاروس طاها

  

موسسه فاروس طاها >>> با سال ها تجربه در زمینه قبولی کنکور سراسری برنامه ریزی اصولی خود را با پشتوانه سال ها تجربه به پایان رسانده است. این برنامه عبارت است از: برنامه ریزی پایه دهم تا کنکور به همراه بهترین و معتبرترین منابع آموزشی کشور، برنامه ریزی پایه یازدهم تا کنکور به همراه منابع جهت قبولی تضمینی در کنکور تجربی. به علاوه، برنامه ریزی برای پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور در کمتر از یک سال است.

 

موفقیت تضمینی در کنکور تجربی >>> هدیه ای است از طرف ما به دوستان پرتلاشی که هدف شان را ارزشمند تلقی می کنند. همچنین، این طرح تضمینی موسسه فاروس طاها، با هدف کسب رتبه برتر در رشته های محبوب تجربی از جمله: پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شکل گرفته است. با انتخاب گام های درست برنامه ریزی فاروس از هر یک از منابع کمک آموزشی دیگر بی نیاز می شوید. به علاوه، می توانید با آزمون های آزمایشی مرحله به مرحله فاروس طاها سطح خود را در پایان هر گام بسنجید. همچنین، رتبه خود را ببینید. بنابراین، جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه تنها کافی است، مشخصات خود را شامل نام، نام خانوادگی و پایه تحصیلی به شماره 09120981385 از طریق واتساپ ارسال کنید.

  

  

سوالات متداول

  


آیا می توان در سال کنکور به مسافرت رفت؟


بهتر است در سال کنکور از رفتن به مسافرت دوری کنید. زیرا باعث می شود از برنامه درسی خود عقب بمانید.


در چه ساعاتی در روز بهتر است به مطالعه و یادگیری بپردازیم؟


بهتر است که در ساعت های ابتدایی که از خواب بیدار می شوید مطالعه درس های خود را انجام بدهید. چرا که شما در آن ساعت ها بالاترین سطح انرژی را دارید.

  

پانوشت: تاثیر خواب در یادگیری, تاثیر خواب بر حافظه انسان, نقش استراحت در یادگیری, اثرات محرومیت از خواب, کم خوابی چه تاثیری بر یادگیری دارد؟

برچسب ها