فاروس logo

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان/ تحصیل در آلمان

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان/ تحصیل در آلمان

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان/ تحصیل در آلمان

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان/ تحصیل در آلمان

  

تحصیل در آلمان در سال 2021، همواره گزینه ی مناسبی برای دانشجویان بین المللی است. برای آگاهی بیشتر درباره تحصیل در آلمان از جمله مزایا، شرایط و هزینه های تحصیل، این مقاله فاروس طاها را بخوانید. با این وجود، در صورت وجود ابهام و سوالات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

  

☎️شماره تماس موسسه فاروس طاها = 09120981385 ☎️

  

تحصیل در آلمان، مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی آلمان و نکات مهم مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل؛ از مسائل مهمی است که در این مقاله بیان می شوند. هزینه های تحصیل در آلمان در هر یک از مقاطع تحصیلی چگونه است؟ برای پذیرش در دانشگاه های آلمان چه شرایطی مورد نیاز است؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان مقاله همراه ما باشید.

  

کشور آلمان در یک نگاه

 

آلمان با کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد. همین مسئله باعث تبادل بین کشوری بین آلمان و این کشورها می شود. آلمان از دید مساحت رتبه ۶۳ جهانی را دارد. کشور آلمان با جمعیت ۸۲ میلیون نفر، پر جمعیت ترین کشور در قاره اروپا می باشد. نظام سیاسی این کشور فدرالی است و هر استان ایالت مشخص و جداگانه را دارد. این ایالت‌ها می‌توانند به صورت کاملا مجزا عمل کنند. از این رو، داشتن شرایط اجتماعی متفاوت در ایالت ها، تحصیل در این کشور را تبدیل به یکی از بهترین گزینه ها می کند.

  

سازماندهی دولتی بر پایه قانون اساسی است. در رأس دولت رئیس جمهور قرار دارد؛ که حضور واو سمبلیک است. رئیس حکومت صدراعظم است. او تعیین ‌کننده سیاست حکومتی است. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است. همچنین، به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزه ی پولیِ یورو محسوب می‌شود. با این حال، تحصیل در آلمان رایگان است. همچنین کیفیت بالای مراکز آموزشی و دانشگاه های آلمان این کشور را به یک قطب علمی در دنیا تبدیل کرده است.

  

 مزایای تحصیل در آلمان

 

تحصیل در کشور آلمان به دو زبان آلمانی و انگلیسی امکان پذیر است. از مزایایی که تحصیل در این کشور را یک هدف مطلوب و مطمئن تبدیل می کند، می توان به نکات زیر اشاره کرد:

 

  

مراکز تحصیلی در آلمان

 

در آلمان حدود 400 دانشگاه و به همین تعداد دانشکده های فنی، مدارس عالی تخصصی و آکادمی های هنر وجود دارند. دانشگاه ها به چند دسته تقسیم می شوند:

 

  

در دانشگاه های آلمان در مقطع فوق لیسانس تدریس به زبان آلمانی و همچنین انگلیسی می باشد. بنابراین، قبل از اقدام برای اخذ پذیرش باید زبان آلمانی و یا بر حسب مورد انگلیسی بلد باشد. شروع ترم زمستانی از ماه سپتامبر/ اکتبر و ترم تابستانی از ماه مارس/ آوریل است.

 

آخرین مهلت جهت ارایه مدارک برای ترم تابستانی تا ۱۵ ژانویه و ترم زمستانی تا ۱۵ جولای است. یعنی مراکز مربوطه می بایست مدارک متقاضی را تا زمان های نامبرده تحویل گرفته باشند. در آلمان هم دانشگاه های دولتی و هم دانشگاه های خصوصی وجود دارد. تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی، معتبر و رایگان هستند. دانشگاه های خصوصی رایگان نمی باشند و باید در مورد آنها ابتدا به وزارت علوم مراجعه کرد.

  

شرایط ورود به دانشگاه های آلمان

 

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند؛ یعنی ۱۲ سال تحصیل کامل داشته باشد، نمی توانند مستقیماٌ برای دانشگاه های آلمان اقدام کنند؛ بلکه باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند. تحصیل در کالج در آلمان دو ترم است و این کالج ها فقط به زبان آلمانی می باشند.

 

اشخاصی که دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه های دولتی اند، می‌توانند برای کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. اما باز هم بستگی به تصمیم دانشگاه در آلمان نیز دارد؛ زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلوتر می باشد. ممکن است بعضی از واحدهای متقاضیان پذیرفته و یک سال پایین تر شروع به تحصیل کنند. و سپس می‌توانند به صورت پیوسته تا دکتری ادامه دهد. دوره کارشناسی ارشد در آلمان ۲ سال می باشد. به طور کلی، باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده و دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که؛ شخص از چه ترمی در آلمان می‌تواند شروع به ادامه تحصیل کند.

  

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان

 

مدارک زیر با توجه به شرایط متقاضیان دسته بندی شده و نیازی نیست که تمام متقاضیان همه مدارک را برای  پذیرش داشته باشند:

 

  

لازم به ذکر است مدارک ابتدا باید به تایید وزارت امور خارجه برسد تا سفارت آلمان آنها را نیز تایید کند.

  

هزینه های تحصیل در آلمان

 

نکته دیگری که برای دانشجویان مورد سوال می باشد، هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در آلمان می باشد. به طور کلی، هزینه دانشگاه به نوع دانشگاه، شهر و رشته تحصیلی بستگی دارد.

  


 

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس

 

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشگاه های خصوصی بین 2 تا 25 هزار یورو در سال می باشد. و برای دانشگاه های دولتی به جز ایالت بادن ووتمبرگ تقریبا رایگان است و ترمی حدود 300 یورو می باشد. برای دانشگاه های این ایالت نیز به طور تقریبی ترم 1500 یورو می باشد. (بین 1000 تا 2000 یورو متغیر است)

  

هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس

 

هزینه تحصیل در مقطع ارشد نیز تقریبا به مانند لیسانس می باشد؛ که دانشگاه های دولتی بین 100 تا 300 یورو در ترم می باشد. همچنین، دانشگاه های ایالت بادن ووتمبرگ مثل مقطع لیسانس می باشد.

  

هزینه تحصیل در مقطع دکتری

 

برای مقطع دکترا به طور معمول هزینه ای در بر نخواهد داشت. یعنی شما شهریه ای بابت تحصیل نخواهید داشت. هر چند برای اطلاع از شهریه هر دانشگاه می توانید مقدار دقیق شهریه را متوجه شوید. مشاوران ما نیز می توانند جهت اطلاعات بیش تر از شهریه ها به شما کمک کنند.

  

جهت اطلاع با این شماره تماس حاصل نمایید: 09120981385

  


آیا امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟


بله، آلمان از معدود کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان را فراهم کرده است.


آیا جهت تحصیل رایگان در آلمان به مدرک زبان نیاز است؟


بله، مدرک زبان مورد نیاز در صورت تحصیلی به زبان انگلیسی آیلتس و در صورت تحصیل به زبان آلمانی سطح B2  می باشد.


آیا امکان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد؟


بله، فرصتی مهیا شده است تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل رایگان به زبان انگلیسی در کشور آلمان را داشته باشند.

برچسب ها