فاروس logo

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور

  

روش مطالعه ادبیات برای کنکور چگونه است؟ 👩‍🎓 هر درسی در کنکور سراسری دارای روش و شیوه خاصی برای مطالعه است. داوطلبان باید با توجه به هر درس، برنامه متفاوتی برای مطالعه داشته باشند. دروس عمومی از اهمیت زیادی برای داوطلبان برخوردار هستند. زیرا این دروس مانند یک شتاب دهنده برای رتبه نهایی داوطلبان عمل می‌کنند. یکی از مهم‌ ترین دروس عمومی برای داوطلبان تمامی گروه‌ های تحصیلی درس ادبیات فارسی است. این درس در کنکور سراسری دارای ضریب 4 است. داوطلبان باید به این درس به عنوان اولین درس دفترچه عمومی پاسخ دهند. بنابراین، روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور بسیار اهمیت دارد. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله فاروس طاها به سراغ بررسی روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور 1401 برویم. همچنین، راهکار های مفیدی را برای مطالعه این درس برای شما عزیزان ارائه دهیم.

  

سوالات ادبیات کنکور سراسری

  

همان گونه که می‌دانید داوطلبان باید به 25 سوال درس ادبیات فارسی در کنکور سراسری پاسخ دهند. این درس به عنوان اولین درس در دفترچه عمومی یا همان دفترچه شماره 1 قرار دارد. بنابراین داوطلبان برای اینکه بتوانند به سایر درس‌ها با تمرکز بیش تری پاسخ دهند باید به سوالات ادبیات به بهترین شکل پاسخگو باشند.

 

همچنین، مدت زمان پاسخگویی به سوالات ادبیات فارسی 18 دقیقه است. این بدین معنی است که داوطلبان در کنکور سراسری تنها 42 ثانیه برای هر سوال ادبیات فارسی وقت دارند. داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید باید در کنکور سراسری 1401 به سوالات ادبیات فارسی بر اساس منابع نظام جدید پاسخ دهند. بنابراین داوطلبان باید دروس ادبیات فارسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را به خوبی مطالعه کنند. به علاوه، این نکته را فراموش نکنید که تمام داوطلبان چه نظام قدیم چه نظام جدید تنها یک سری سوال دریافت خواهند کرد.

  

وضعیت پاسخگویی داوطلبان تجربی به سوالات ادبیات کنکور

  

قبل از اینکه به سراغ روش مطالعه ادبیات برای کنکور برویم. ابتدا بهتر است با وضعیت پاسخگویی داوطلبان گروه تجربی به سوالات ادبیات فارسی در کنکور 1400 آشنا شویم. ادبیات فارسی در کنکور سراسری ضریب 4 دارد. بنابراین داوطلبان باید توجه بسیار زیادی به این درس داشته باشند. در کنکور سراسری 1400 تنها 47 داوطلب نمره 100 درصدی برای درس ادبیات کسب کردند. این آمار با توجه به ضریب بالای درس ادبیات فارسی مناسب نیست.

  

زمانی‌ که به سراغ سایر آمارها می‌رویم با ارقام جالبی روبه‌رو می‌شویم.👩‍🎓 309 داوطلب برای درس ادبیات فارسی یک نمره مابین 90 الی 100 درصدی کسب کردند. که در نوع خود آمار مناسبی است. اگر داوطلبان می‌خواهند رتبه مناسبی در کنکور سراسری داشته باشند باید نمرات درس‌های عمومی و درس ادبیات را افزایش دهند. شما می‌توانید در قسمت زیر آمار داوطلبان گروه تجربی را برای درس ادبیات ببینید:

  

بودجه بندی ادبیات فارسی کنکور 1401

  

  

  

3 روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور (معرفی بهترین روش‌ ها)

   


  

1. روش مطالعه بخش تاریخ ادبیات

  

روش مطالعه ادبیات فارسی کنکور برای بخش تاریخ ادبیات فارسی چگونه است؟ اولین نکته ‌ای که باید آن را در نظر داشته باشید تعداد سوالات این بخش در کنکور است. بخش تاریخ ادبیات فارسی در کنکور سراسری تنها 1 سوال دارد و این سوال معادل یک نمره 4 درصدی است.

 

بخش تاریخ ادبیات یک بخش کاملا حفظی است و ماهیت حفظ کردنی دارد. بنابراین داوطلبان باید با استفاده از روش‌های خاص مانند رمزگردانی این بخش را مطالعه کنند. اگر می‌خواهید به این مبحث تسلط کافی داشته باشید. بخش اعلام ادبیات فارسی و تاریخ ادبیات ابتدای هر درس را با دقت زیادی مطالعه کنید. روش مطالعه ادبیات فارسی برای این بخش به صورت زیر است:

  

  

   


  

2. روش مطالعه بخش قرابت معنایی

  

یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های ادبیات فارسی، بخش قرابت معنایی است. این بخش در کنکور سراسری دارای 9 سوال است. داوطلبانی که به این 9 سوال پاسخ می‌دهند یک نمره 36 درصدی برای این بخش کسب می‌کنند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید مطالعه صحیح صورت سوال و گزینه‌ ها در حل تست‌ های قرابت معنایی است. ماهیت بخش قرابت معنایی حفظی نیست، این بخش بیش تر به درک مفاهیم نیاز دارد. بنابراین می‌توان گفت ماهیت این بخش یاد گرفتنی است.

 

همچنین، در این سوالات گزینه‌ هایی که در جواب مطرح می‌شوند معمولا خارج از کتاب درسی هستند. اما اگر داوطلبان مفهوم بیت کتاب درسی را بدانند به راحتی پاسخ صحیح را انتخاب می‌کنند. بنابراین برای تسلط به بخش قرابت معنایی به معنی بیت ‌ها توجهی نداشته باشید و تنها به فکر پیدا کردن مفهوم آن‌ها باشید. روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور و بخش قرابت معنایی به صورت زیر است:

  

   


  

3. روش مطالعه بخش لغات

  

بخش لغات در بودجه بندی کنکور سراسری دارای 3 سوال است. این بدین معنی است که داوطلبان با پاسخگویی به سوالات این بخش یک نمره 12 درصدی به جمع نمرات خود اضافه می‌کنند. بخش لغات باید با یک برنامه‌ ریزی دقیق مطالعه شود. داوطلبان باید این بخش را به صورت کامل حفظ کنند. بنابراین این درس ماهیت کاملا حفظی دارد. تمامی لغاتی که در کتاب درسی وجود دارند را همراه با تمامی معانی آن‌ ها حفظ کنید. برای اینکه این بخش را به خوبی مطالعه کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  

  

جهت گرفتن مشاوره رایگان کنکور کافیست، مشخصات خود را شامل نام، نام خانوادگی و پایه تحصیلی به شماره 09120981385 از طریق واتساپ ارسال کنید. همچنین، جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه سوالات کنکور و روش مطالعه ادبیات و سایر دروس کنکور می توانید از طریق شماره با مشاوران فاروس طاها در ارتباط باشید.

  

☎️شماره تماس موسسه فاروس طاها = 09120981385 ☎️

  

  

سوالات متداول روش مطالعه ادبیات کنکور

  


✅ سوالات ادبیات فارسی را باید بر اساس کدام منابع مطالعه کرد؟ 


سوالات کنکور این درس از ادبیات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می‌ شوند.


✅ آسان‌ترین بخش ادبیات فارسی در کنکور سراسری کدام قسمت است؟


می توان گفت قسمت تاریخ ادبیات آسان‌ ترین بخش در بودجه بندی کنکور درس ادبیات است.


✅ ادبیات فارسی در کنکور سراسری دارای چند سوال است؟


این درس در کنکور سراسری دارای 25 سوال است. همچنین، با داشتن ضریب 4 یکی از مهم ‌ترین دروس عمومی محسوب می ‌شود.

  

برچسب ها