فاروس logo

مشکلات سوال های کنکور 1400

مشکلات سوال های کنکور 1400

مشکلات سوال های کنکور 1400

مشکلات کنکور سراسری در سال 1400

وزیر آموزش و پرورش با تأکید به اینکه تشکیل کارگروهی مشترک برای رسیدگی به اعتراضات دانش آموزان بیان داشت: پیشنهادم اینه که کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان پژوهش، صاحب نظران و سازمان سنجش تشکیل شود و به طور دقیق و علمی مشخص شود که آیا این مسائلی که مطرح می‌کنیم واقعی هستند؟ آنچه که اعلام کردیم منطبق بر واقعیت بوده و با استانداردهای معین کاملا منطبق است.

 

مدافع حق دانشجوها و دانش آموزان هستیم

کتاب‌های درسی که تو سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید میشن و خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز از ما انتظار دارند مدافع منافع یادگیری اونها باشیم، ما قبلاً حذفیات رو به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم اگر اینطوری نبود سازمان سنجش می ‌توانست بگه که حذفیات را به اونها نگفته بودیم یا دیر اعلام کردیم؛ انتظار نداشتیم این موارد مورد بی اعتنایی قرار بگیرد. مسأله اینه که دانش آموزان نتوانستند این سوالات پاسخ دهند؛ مشخصاً دانش آموزان اولین تستی که می زنند مربوط به درس ریاضی است و با سوالی مواجه می شه که تو حذفیات اعلام شده بود و به طور طبیعی از نظر روانی بهم می ریزن و به احتمال زیاد نتونستند دیگر سوالات رو پاسخ دهد.

او در خصوص اینکه با توجه به تمام شدن کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آنها می توانند در پذیرش داوطلبان کنکور 1400 تغییراتی ایجاد کنند؟

افزود: انتظار داریم فکری بیندیشند. مسئله‌دار بودن این سوالات را سازمانی بیان می کند که کتاب‌های درسی را تألیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتاب‌های درسی را تولید کرده و به این نتیجه رسیده که برخی از سوالات خارج از هدف کتاب و بعضی از سوالات از بخش های حذف شده اعلام شده طراحی شده؛ بر خودمان وظیفه میدونیم از منافع دانش آموزان دفاع کنیم. فکر می‌کنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و تعدادی از صاحب نظران موارد رو بررسی کرده و با توجه به قوانین موجود راهکار هایی رو ارائه دهند؛ آنچه مسلم است هرگز درست نمی دونم که این قضیه به سال آینده موکول شه چون الان خانواده ها و دانش آموز ها نگران هستند و الان باید به آنان پاسخ داد.

ای کاش مراعات حال دانش آموزان را می‌کردند

با توجه به آموزش مجازی دانش آموز ها تو شرایط کرونایی قاعدتاً باید مراعات حال دانش آموزان رو می‌کردن که متاسفانه نه تنها مد نظر قرار ندادن بلکه سوال هایی با سختی خیلی بالا و تعداد قابل توجهی نیز خارج از کتاب درسی بود . درخواست دارم بیانیه صادر شده مولفان را که جمع قابل توجهی از صاحب نظران حوزه ریاضی و دبیران صاحب‌نظر در این عرصه امضا کرده اند، ملاحظه کنند.

21 سوال از 55 سوال ریاضی در کنکور سراسری 1400 مشکل داشت

سوالات ریاضی کنکور 1400

او افزود: سال پیش تو نامه ی رسمی به سازمان سنجش اشکالات سوالات درس شیمی را اعلام کرده و اعتراض کردیم؛ اعلام کردیم به دلیل شرایط خاص خانواده‌ها و دانش آموزان در دوران کرونا، برگزاری کنکور در سطح خیلی سخت مخصوصاً تو درس شیمی به مسائل روانی و عاطفی دانش آموزان و دانجویان می افزاید. امسال سوال های کنکور هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی دارای مسائل و مشکلات زیادی بود. طی بررسی هایی که انجام شد تو درس ریاضی رشته ریاضی 8 سوال خارج از کتاب درسی و 13 سوال خارج از اهداف کتاب درسی و 1 سوال اشتباه بوده است.

او ادامه داد: براساس همین یک سوال خارج از کتاب و بدون گزینه درست ، هفت سوال با سختی بالا ، 16 سوال که این موارد مربوط به سوال های درس ریاضی تو رشته ریاضی است .

مشکلات ریاضی در رشته علوم تجربی

با بررسی که تو درس ریاضی رشته تجربی داشتیم معلوم شد 7 درصد، 30 درصد خارج از هدف کتاب، 2 سوال بدون گزینه صحیح و 3 سوال با سختی خیلی بالا را به خود اختصاص می‌دهد. البته در اینجا بیشترین تاکید ما به سوالایی هستش که یا خارج از کتاب یا خارج از هدف کتاب درسی می‌باشد که این ها به طور مشخص و طی کار کارشناسی به دست آمده است.

مشکلات ریاضی در رشته انسانی

در درس ریاضی رشته انسانی 6 سوال خارج از هدف کتاب درسی و 40 درصد با سختی خیلی بالا وجود داشت.

مشکلاتی که شیمی داشت تو امتحانات کنکور سراسری

این مقام مسئول ادامه داد: سؤالات شیمی هم توسط همکارانم بررسی شد که آنها هم مشکل داشت؛

رئیس سازمان سنجش که اعلام کرده فقط 5 سوال خارج از کتاب درسی بوده است، جالب اینجاس که این 5 سوال هم بعد از نامه ای که ما به سازمان سنجش نوشتیم مورد پذیرش قرار گرفت. اول این رو هم قبول نمیکردند ولی بعداً این پنج سوال را پذیرفتند. حرفمون این هستش که استانداردهایی که اعلام کردند بالاتر از 5 سوال بوده و محدود به ریاضی نیست بلکه در سایر دروس هم اشکالات وجود دارد ولی بیشترین اشکالات مربوط به درس ریاضی است.

وی در پاسخ به این سوال که در کنکور امسال چه تعداد سوال از بخش حذفیات کتاب های درسی بود؟ گفت: در رشته ریاضی 8 سوال، در رشته تجربی 2 سوال و در رشته انسانی 6 سوال بوده است که جمعاً 14 سوال می شود. در رشته ریاضی 12 و در رشته تجربی 9 سوال خارج از اهداف کتاب درسی طرح شده بود. همچنین در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی دو سوال اشتباه بود. 7 سوال تو رشته ریاضی، 3 سوال تو رشته تجربی و 8 سوال تو رشته انسانی با سختی خیلی بالا بود.

 

 


 

 

برچسب ها


کنکور سراسری 1400