فاروس logo

مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم | رشته علوم انسانی

مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم | رشته علوم انسانی

مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم | رشته علوم انسانی

مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم | رشته های دانشگاهی علوم انسانی

 

 

انتخاب رشته تحصیلی که در این مقاله به مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم بهش پرداخته می شود یکی از بزرگترین دغدغه های والدین و فرزندان آنهاست که با انتخاب درست کل مسیر تحصیلی، کاری و کیفیت زندگی یک فرد را در طول زندگی تعیین می شود و باید از میان رشته های علوم انسانی، فنی حرفه ای، کار دانش، ریاضی و فیزیک، و تجربی یکی را برای ادامه مسیر تحصیل خود انتخاب کنند

 

 

در این مقاله به صورت کامل و جامع به مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم می پردازیم رشته انسانی از زیر شاخه های نظری است موضوع اصلی علوم انسانی مطالعه در مورد مسائلی مربوط به انسان ها است و گستره ی وسیعی از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات ، زبان شناسی، روان شناسی و … را شامل می شود .

 

انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم

 

توجه به فاکتورهای زیر جهت مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم

 

 

متاسفانه اکثرا در جامعه  اعتقاد بر این است که تحصیل در رشته انسانی مخصوص دانش آموزان ضعیف است و به مهارت خاصی نیاز ندارد و بازار کار خوبی ندارد و بسیاری از دانش آموزان علیرغم میل باطنی وارد گروه های آموزشی تجربی و ریاضی می شوند بدون اینکه اطلاعات درستی از این رشته و آینده شغلی آن داشته باشند . اما همیشه هنگام انتخاب رشته بهتر است که متناسب با توانایی ها و علاقه شخصی تصمیم گرفته شود تا منجر به موفقیت دانش آموزان شود . در انتخاب رشته اصولی باید با توجه به علاقه و آینده شغلی شخص اطلاعات دقیقی از رشته منتخب خود داشته باشد. در ذیل نکاتی جهت اطلاع شما در جهت بالا بردن مهارت های لازم برای انتخاب رشته بهتر مثمر ثمر می باشد.

 

رشته علوم انسانی را بشناسید

 

شناخت کامل و درست از رشته ها، دانش آموزان باید با تحقیق از معلمان و مشاوران مدرسه خود و مطالعه کامل منابع موثق بتوانید شناخت دقیقی نسبت به رشته ها، ضریب رشته ها و اینکه رشته مورد علاقه شما به قوی بودن در کدام درس نیازمند است داشته باشید .

 

شناخت کامل از خود و علاقه مندی های خود، دانش آموزان بایستی خود را بشناسید به نمراتی که در سال های قبل داشته اید توجه داشته و وضعیت تحصیلی تان را دقیق بدانید . در این مورد می توانید با والدین و مشاوران مدرسه خود مشورت نموده و همچنین ساعاتی را با خود خلوت کرده و توانایی های خود در مدرسه و زندگی تان را ارزیابی نمایید.

 

رشته مورد علاقه خود را با توانایی ها و امکانات موجود خود بسنجید ، شما دانش آموزان باید خود را در رشته مورد علاقه خود ببینید و اینکه  آیا می توایند با توجه به امکانات ، استعداد و شرایط موجود در این رشته تحصیل نمایید. پس یکی از معیارهای مهم در انتخاب رشته داشتن علاقه و اشتیاق ، نیاز ، استعداد و امکانات می باشد.

 

مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم

 

در ذیل نکاتی جهت اطلاع شما در جهت بالا بردن مهارت های لازم برای انتخاب رشته بهتر مثمر ثمر می باشد.

 

  

آینده شغلی و رشته های دانشگاهی

 

رشته های دانشگاهی گروه انسانی شامل 5 زیر گروه هستند که تنوع زیادی هم دارند و حدود 113 رشته است. که از میان آنها چهار رشته پرطرفدار و معروف روان شناسی ، حقوق ، حسابداری و مدیریت است.

 

نکاتی که باید در هنگام انتخاب رشته انسانی در دبیرستان به آن ها دقت کنید

 

رشته های انسانی در دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می شوند که در رشته های دوره کاردانی شما با دو سال تحصیل، در رشته های دوره کارشناسی پیوسته با 4 سال تحصیل و در رشته های دوره کارشناسی ارشد با 6 سال تحصیل، فارغ التحصیل می شوید و می توانید در بازار کار مرتبط مشغول به کار گردید.

 

اکثر افرادی که وارد رشته انسانی می شوند خواهان یکی از این چهار رشته هستند. هر چهار این رشته ها امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را دارند و رقابت بین این رشته ها بالاست، و دانشگاه های خوبی هم در این رشته در کشور هستند مثل علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، خوارزمی و شهید بهشتی که بهترین رتبه ها را پذیرش می کنند.

 

بر اساس آمار و اطلاعات موجود از جمعیت 46 درصدی دانشجویان رشته انسانی ، 300 هزار نفر در رشته روان شناسی و 300 هزار نفر در رشته حقوق تحصیل می کنند که این تعداد نشان دهنده ی این امر است که دو رشته روان شناسی و حقوق جزو پرطرفدار و پردرآمد ترین رشته های علوم انسانی هستند .

 

بازار کار رشته انسانی چگونه است؟

 

در گروه انسانی رشته های دانشگاهی وضعیت های شغلی با شرایط  متفاوت دارند . تعدادی از رشته ها مانند آموزش جغرافیا ، آموزش ابتدایی ، امنیت اطلاعات و … استخدام قطعی دارند و شما می توانید از مزیت های استخدام قطعی بعد از فارغ التحصیلی استفاده کنید . در رشته هایی مانند روان شناسی و حقوق می توانید هم در مراکز دولتی مشغول به کار شوید و هم به صورت خصوصی فعالیت کنید که باعث کسب درآمد های متفاوتی می شود. و کسانی که تمایل دارند قاضی شوند وارد این رشته می شوند همچنین بعد از فارغ التحصیلی شما می توانید به شغل دبیری مشغول شوید .

 

رشته های پر طرفدار علوم انسانی

 

در کنار این رشته ها، رشته هایی هم هستند که کمتر مورد توجه داوطلبان قرار گرفته اند اما آینده خوبی دارند. برای مثال رشته های علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روابط اجتماعی و … داوطلبانی که مهارت های لازم مثلا تحلیل اجتماعی و ساسی خوبی دارند، می توانند با انتخاب این رشته ها آینده شغلی خوبی را برای خود رقم زده و موفقیت های بسیاری کسب کنند.

 

رشته انسانی برای افرادی مناسب است که به زمینه‌های ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی و هنر بیشتر از زمینه‌های مهندسی و تکنولوژی و یا حوزه‌های پزشکی علاقه دارند. همچنین برای کسانی که به شغل معلمی علاقه دارند این رشته دروازه بهتری می‌باشد. کتاب های رشته انسانی بسیار متنوع هستند ولی دیگر از فیزیک و شیمی و زیست در آنها خبری نیست. روانشناسی، اقتصاد، جامعه شناسی، فلسفه، عربی، ادبیات و زبان از دروس اصلی این رشته می‌باشند.

 

رشته های دانشگاهی علوم انسانی شامل چه مواردی می شود؟

 

لیست زیر تمام رشته هایی است که درصورت شرکت در کنکور انسانی میتوانید قبول شوید،

 

 

چگونه در پایه نهم به انتخاب رشته بپردازیم؟

 

دانش‌آموزانی که دنبال مهارت های لازم برای انتخاب رشته انسانی در پایه نهم هستند بهتر است علاوه بر توجه به علاقه به استعدادها و مهارت‌های خود، دقت کنند و با لیست دروس و رشته‌های دانشگاهی و بازار کار این رشته‌ها قبل از انتخاب آشنایی کافی داشته باشند، تا تصمیمی آگاهانه بگیرند زیرا اگر بازار کار رشته جغرافیا جالب نباشد، غیر از دانش و مهارتی که در طول تحصیل این رشته کسب نموده، متوجه می شود که عمر و سرمایه خود را به هدر داده است.

 

سوالات متداول

 

بازار کار رشته های علوم انسانی چگونه است؟

بسیاری از افراد رشته انسانی را در زیر شاخه های نظری دست کم می گیرند. حال آنکه این رشته نیز از بازار کار بسیار مناسبی برخوردار است و تنوع رشته های آن نیز مناسب است.

برای انتخاب رشته انسانی به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

برای انتخاب این رشته باید مهارت های فردی و اجتماعی بالای کسب کنید. اگر به این رشته علاقه دارید و تصور می کنید از پس دروس تخصصی آن بر میایید. انتخاب رشته انسانی می تواند برایتان انتخاب ایده آل باشد

دروس تخصصی رشته انسانی شامل چه مواردی می شود؟

دروس تخصصی این رشته شامل عربی، فلسفه و منطق و.. می شود که در متن مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است.

برچسب ها